Meny

Vil gi verftsnæringen flere og nye bein å stå på

Finanskrisen preger fortsatt verftsindustrien, sier statsminister Jens Stoltenberg. Torsdag la han og regjeringen fram en tiltakspakke for norske verft og maritime utstyrsleverandører. Foto: Cornelius Poppe / Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen vil hjelpe norsk verftsindustri ut av finanskrisen og lanserte onsdag en milliardpakke som skal gjøre næringen bedre i stand til å møte framtiden.
Fakta om regjeringens verftspakke
Regjeringen tiltakspakke inneholder seks hovedpunkter:

• Garantiordningen gjennom GIEK (Garanti-instituttet for eksportkreditt) for verftsindustrien økes med 10 milliarder kroner.

• Rammen for lån fra Innovasjon Norge økes med 200 millioner kroner.

• 25 millioner går til opprettelse av fem såkalte industriinkubatorer.

• Bevilgningene til forskning og utvikling økes med 175 millioner kroner.

• Forlengelse av NOx-fondet (Avgiften for utslipp av nitrogenoksider betales inn til et fond gir støtte til tiltak for å få NOx-utslippene ned).

• Bedre støtteordninger for små og mellomstore bedrifter som satser på eksport. (©NTB)

Norsk verftsindustri har slitt i motbakke siden finanskrisen slo inn for snart to år siden.

Antallet oppdrag på det globale markedet har falt dramatisk og kampen om jobbene er hard.

I Norge står 17 av 29 verft uten oppdrag etter nyttår 2011 og derfor har regjeringen kommet med en pakke den håper kan bidra til flere oppdrag og nye former for utvikling og produksjon.

– Vi kan ikke erstatte et marked som forsvinner, men vi kan sørge for at norske bedrifter lager bedre og nye konkurransedyktige produkter inn i nye markeder, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) til NTB.

– Sikrer distriktene

Kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) påpeker at pakken er et godt verktøy for å sikre arbeidsplasser og kompetanse i Distrikts-Norge.

– Vi ser at flere lokalsamfunn langs kysten har fryktet økende arbeidsledighet. Nå kan vi sikre at kompetansearbeidsplasser holdes i distriktene, sier hun.

Pakken inneholder blant annet en økning i garantiordningen gjennom GIEK (Garanti-instituttet for eksportkreditt) på 10 milliarder.

– I tillegg er rammene for å søke støtte fra GIEK betydelig myket opp, slik at flere typer næringer nå kan søke om garantistøtte, opplyser leder administrerende direktør Wenche Nistad til NTB.

Nye miljøprodukter

Pakken inneholder også flere andre tiltak som skal stimulere forskning og nyskapning. Hensikten er også at etablerte bedrifter skal våge å satse på nye produkter og nye markeder.

– Pakken har en klar kunnskaps- og miljøprofil. Vi oppmuntrer til flere og bedre miljøløsninger for framtiden. Det er også viktig med tanke på å posisjonere seg forhold til andre land, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

Strengere krav til ny industri setter både skips- og verftsindustrien på prøve. Dette blir likevel ønsket velkommen av bransjen som mener teknisk ekspertise og oppfinnsomhet er en stadig viktigere eksportvare for norsk industri.

Støtter strenge krav

– Krav fra myndighetene og gode stabile ordninger gir jevn aktivitet og det bidrar til teknologiutvikling, sier administrerende direktør Gro Brækken i Oljeindustriens Landsforening til NTB.

Hun bekrefter bildet som er gitt av situasjonen i markedet for store industrioppdrag innen olje- og skipsnæringen. Fremdeles er det ordre ute i markedet, men de er færre og alle slåss om dem.

Brækken roser regjeringens krisetiltak og tar også til orde for at NOx-fondet videreføres til en ny fase som omfatter større klimatiltak. At den som forurenser mest må betale inn til et klimafond som skal stimulere forskning og tiltak som nettopp skal redusere utslipp.

– Den typen tiltak er oljebransjen i alle fall svært interessert i å være med på, sier Brækken.

– Blant de beste

Næringsminister Trond Giske (Ap) var den som satte i gang prosessen med pakken allerede i fjor høst.

Bare noen uker etter at han gikk fra posten som kulturminister og over i Nærings- og handelsdepartementet ble han klar over at verftsindustrien slet i kraftig motbakke etter finanskrisen.

– Vi kan ikke erstatte de markedene som er blitt borte og vi vil ikke gi støtte til å bygge båter ingen trenger. Den støtten som norsk verftsindustri derimot nå får tilgang til er blant de beste i verden, sier Giske til NTB.

Den totale planen som ble lagt fram torsdag involverer nesten hele regjeringen fra finans og miljø til Forsvarsdepartementet.

– Det er åpning for at Forsvaret kan bruke nasjonale verft av hensyn til nasjonale interesser. Bortsett fra det kan vi ikke direkte styre hvem som skal få oppdrag, men at vi nå i en omstillingsfase stiller strenge krav til miljøteknologi vil gi oss et fortrinn når markedet snur igjen, sier Giske. (©NTB)

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus