SAS håper å slippe asketap

SAS håper å slippe fra askekrisen etter vulkanutbruddet på Island uten økonomiske tap. Skandinavene skulle mandag forhandle sammen med andre flyselskaper med EU om erstatning for omkostningene ved å sette fly på bakken mens krisen pågikk. Foto: Olivier Morin/AFP.
SAS håper å slippe fra askekrisen etter vulkanutbruddet på Island uten økonomiske tap. Skandinavene skulle mandag forhandle sammen med andre flyselskaper med EU om erstatning for omkostningene ved å sette fly på bakken mens krisen pågikk. Foto: Olivier Morin/AFP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS håper å slippe fra askekrisen etter vulkanutbruddet på Island uten økonomiske tap. Skandinavene forhandler sammen med andre flyselskaper med EU om erstatning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbundet av europeiske flyselskaper AEA skulle mandag møte EUs luftfartskommissær Siim Kallas for å drøfte saken. SAS beregner sine tap på askekrisen til over en halv milliard kroner.

– Vi mener det er rimelig at vi får en kompensasjon, sier viseadministrerende direktør i SAS John Dueholm til København-avisen Børsen. Han viser til at selskapet fikk en lang rekke merutgifter da den islandske askeskyen førte til innstilling av mange flyginger.

Kostnader

I forhandlingene med EU må det blant annet tas hensyn til de faste kostnadene som er forbundet med å ha fly stående på bakken. Dueholm peker også på flyselskapenes utgifter til hotellopphold og mat til passasjerer som fikk sine fly innstilt.

Sist torsdag beregnet SAS regningen så langt til 460 millioner svenske kroner, og fredag og lørdag påløp ytterligere 180 millioner. Det blir til sammen 640 millioner svenske – eller nesten 530 millioner norske – kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfartsnæringens internasjonale bransjeorganisasjon IATA regner med at innstillinger som følge av askekrisen kan ha kostet verdens flyselskapet rundt bortimot 10 milliarder kroner. For luftfartsnæringen som helhet, det vil si flyplasser og serviceselskaper så vel som selve flyselskapene, kan tapet være langt større, skriver nyhetsbyrået DPA.

Overreagerte?

Sjefen for det britiske flyselskapet Virgin Atlantic, Sir Richard Branson, mener ansvarlige myndigheter overreagerte da luftrommet over store deler av Europa ble sperret av i seks dager. Han sier selskapets egne eksperter ga tydelig beskjed om at det ikke var noe fare med å fly, og gjør nå krav på erstatning.

Tysklands samferdselsminister Peter Ramsauer holder på sin side flyselskapene medansvarlige for at det gikk så galt. De burde vært bedre forsikret mot katastrofer av den typen de nå er rammet av, hevder han.

Renate Strasser i verdens største gjenforsikringsselskap Munich Re mener på sin side ifølge nyhetsmagasinet Focus at den internasjonale luftfartsnæringen «har spart på feil sted». Selskapene kunne ha forsikret seg mot denne typen katastrofer, sier hun. (©NTB)