Asken skapte fortsatt flytrøbbel

Flere steder ble SAS og Widerøe stående på bakken. Men Norwegian var på vingene. (Foto: Paul Kleiven / Scanpix )
Flere steder ble SAS og Widerøe stående på bakken. Men Norwegian var på vingene. (Foto: Paul Kleiven / Scanpix )
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trass i at det var fullt lovlig å fly i norsk luftrom gjennom brorparten av torsdagen, var ikke alle flyene i luften. Flere steder ble SAS stående på bakken mens Norwegian var på vingene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerer på Flesland kunne lett bli forvirret torsdag kveld og ettermiddag, for mens SAS innstilte eller utsatte sine avganger til og fra Bergen, var Norwegian-maskinene altså i full sving.

Den bakenforliggende årsaken var at luftrommet over det sørvestlige Norge ble klassifisert som sone 2, noe som innebar at det var lav konsentrasjon av aske over Bergen, Haugesund, Stavanger og Kristiansand. Også København lå i denne sonen.

Prosedyrer

Men hovedgrunnen til at de to selskapene hadde ulik praksis, henger sammen med prosedyrene som gjelder flyginger i denne sonen. SAS, som forholder seg til Skandinavisk Tilsynskontor (STK) kunne ikke komme på vingene før de hadde levert en presisering av sine prosedyrer til tilsynsmyndigheten.

– Vi er nødt til å ha formalitetene i orden, sa informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk godkjent

Konkurrenten Norwegian er på sin side underlagt det norske Luftfartstilsynet. Og ettersom selskapet hadde fått sine prosedyrer godkjent, var det «business as usual» for Bjørn Kjos.

Widerøe innstilte alle sine avganger på Vestlandet torsdag kveld og ettermiddag. Årsaken er selskapet som produserer flyene Widerøe bruker, ikke hadde gitt tillatelse til å fly i sone 2.

Svovellukt

Etter at flyselskapene selv fikk avgjøre om de vil fly gjennom områdene med lav askekonsentrasjon, har ett fly så langt rapportert om svovellukt i kabinen.

En prognose fra Luftfartstilsynet torsdag kveld viste at det ikke ville bli flyforbud i noen del av norsk luftrom utover kvelden og natten. Prognosen tilsier at denne situasjonen trolig vil holde seg utover formiddagen fredag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Europa var trafikken ved de store flyplassene på normalt nivå torsdag. Eurocontrol ventet få kanselleringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håper på pakke

Flyforbudet den siste uken har ført til enorme økonomiske kostnader for flyselskapene, og i Sverige ble det torsdag klart at regjeringen gir flyselskapene mulighet til å vente med betale inn arbeidsgiveravgift og flere andre avgifter for 2009.

– Dette er et viktig skritt, og jeg håper at det med tiden vil vise seg å være del av en større pakke. Det er for tidlig å si noe om omfanget og om hvordan det kommer til å påvirke SAS, sa Sture Stølen, som har ansvar for selskapets kontakt med investorer, til nyhetsbyrået TT.

Afrika rammet

Men vulkanens herjinger med luftfarten har vesentlige økonomisk konsekvenser langt utenfor Europas grenser.

Ifølge Verdensbanken kan utbruddet koste afrikanske land store beløp i tapte handelsinntekter. Årsaken er at stans i flytrafikken i Europa også innebærer stans i den afrikanske eksporten dit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vulkanen under Eyjafjallajökull på Island er fortsatt aktiv, men situasjonen er stabil, opplyser islandske myndigheter.

– Utbruddet pågår ennå, men aktiviteten er stabil. Det er ingen tegn på at et nytt kraftig utbrudd kommer i den nærmeste tiden, sa en talskvinne for kriseenheten i det islandske sivilforsvaret torsdag. (©NTB)