Konkurranse i EØS:Hudfletter ESA for å gi blaffen i reglene

Europas nye hjerte: Slett ikke hjertelig mot ESA og Posten Norge. Foto: Deutsche Bahn.
Europas nye hjerte: Slett ikke hjertelig mot ESA og Posten Norge. Foto: Deutsche Bahn.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av 15 år har overvåkingsorganet ESA ikke utstedt én eneste bot for brudd på konkurransereglene. Det vil Deutsche Bahn og EU-parlamentariker ha slutt på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
EØS og ESA

Fra 1. januar 1994 har de tre EFTA-landene Norge, Liechtenstein og Island gjennom EØS-avtalen hatt adgang til EUs indre marked, mot å følge alle EUs lover og regler som dreier seg om den frie flyten på dette markedet.

EFTA, Den europeiske frihandelsorganisasjonen som Norge tilhører, har et eget overvåkingsorgan ESA, som skal sikre at de tre EFTA-landene som er med i EØS, overholder EUs lovverk.

(ABC Nyheter): EFTAs overvåkingsorgan ESA har i løpet av sine 15 år aldri ilagt en eneste bot for brudd på konkurransereglene. ESA sikrer ikke like konkurransevilkår i Norge for bedrifter fra EU, slik forutsetningen var for at Norge skulle få delta i EUs indre marked.

Slik lyder anklagen fra storkonsernet Deutsche Bahn, som er mest kjent for jernbanedrift, men også driver i stor skala med distribusjon gjennom sitt datterselskap Schenker Pripak.

Åtte år i ESA

DB Schenker skulle gjerne overtatt markeder for pakkepost i Norge fra Posten Norge, men mener de blir utsatt for urettmessige konkurransehindre.

Det er Postens avtaler med butikker om ikke å utlevere pakker fra andre enn Posten ved Post i Butikk, som vekker reaksjoner.

En klage fra DB til ESA over Posten er til behandling på det åttende året nå, og tyskerne begynner å bli sterkt utålmodige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klage i EU-parlamentet

Anklagene mot ESA fikk lederen for industri-, forsknings- og energi i EU-parlamentet, tyske Herbert Reul, til å reise kritiske spørsmål om ESA.

«Er Kommisjonen bekymret over det faktum at konkurrerende virksomheter fra EU-medlemsstater ikke får likeverdig beskyttelse av bestemmelsene i EØS-avtalen når det er ulovlige hindringer på det norske markedet...?», ville han vite.

Reul viste til at ESA aldri har utstedt en eneste bot i over 100 saker overvåkingsorganet har vurdert i løpet av sine 15 år.

...og til Norge

På vegne av Deutsche Bahn har advokat Jon Øyvind Eide Midthjell forfulgt anklagene mot ESA også overfor norske myndigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I november i fjor skrev han et brev til den norske delegasjonen til EU der han på vegne av Deutsche Bahn sluttet seg til argumentene fra Herbert Reul.

Midthjell varsler at Deutsche Bahn selv vil gjennomføre en egen gransking av hvordan ESA fungerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag sier Midthjell til ABC Nyheter at verken han eller hans klient Deutsche Bahn ønsker å uttale seg nå.

- Misvisende tall

Direktør Per Andreas Bjørgan i ESA bekrefter overfor ABC Nyheter at overvåkingsorganet aldri har skrevet ut en bot, men forklarer at det har sine gode grunner.

- Bøter er forbeholdt de mest alvorlige overtredelsene av regelverket. De mest alvorlige overtredelsene er kartellsaker. Karteller dreier seg om hemmelige avtaler der foretak samarbeider om priser eller avtaler deling av markeder, sier han.

- I tilfeller der karteller kan ha virkning også i EU, er det EU-Kommisjonen som etterforsker og eventuelt bøtelegger virksomheter, også om de hører til i Norge, forteller Bjørgan.

Den tyske EU-parlamentarikeren viser til at ESA har hatt over 100 saker til behandling uten å ha reagert med straff. Bjørgan forteller at mange av disse sakene dreier seg om saker som gjaldt Sverige, Finland og Østerrike før de gikk inn i EU. Atter andre dreide seg om rene forhåndsmeldinger om statlige vedtak, såkalte notifiseringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Posten og Colour Line

- Det andre forholdet vi kan gi bøter for, er virksomheter som i kraft av sin dominerende stilling misbruker sin markedsmakt. Der har vi gående to saker, sier Bjørgan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ene er saken ABC Nyheter omtaler, klagen fra Deutsche Bahn. Den andre klagen dreier seg om Color Line som blir anklaget for å stenge ute andre rederier fra havnene i Strømstad og Sandefjord.

- Er det ikke drøyt at saksbehandlingstida for Deutsche Bahns klage nå går på åttende året?

- Dette er store og svært kompliserte saker som krever grundig analyse av markedene. Samtidig vil jeg ikke legge skjul på at disse sakene ideelt sett skulle tatt mindre tid. Vi gjør vårt beste og ser at også EU-Kommisjonen bruker lang tid på tilsvarende saker, svarer ESA-direktøren.

Les spørsmålet fra Herbert Reul her.

I sitt svar til Herbert Reul forsvarer EU-kommissær Nellie Kroes ESA. Les svaret her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ville gi Posten bot

- I denne saken fattet vi et vedtak om en foreløpig konklusjon for ett år siden. Da var konklusjonen at Posten misbruker sin dominerende stilling i utlevering av postordre- og internettleveranser til forbruker, sier Bjørgan.

- Det har ført til at Posten har levert et omfattende svar. Så hadde vi en muntlig høring i juni i fjor. Nå behandler vi Postens svar og opplysningene som kom fram i høringen.

- Vårt mål er et endelig vedtak før sommeren, sier Per Andreas Bjørgan.

Mens Deutsche Bahn refser ESA for å være for slappe, anklager Nei til EU derimot ESA for å være mer katolsk enn paven ved å være enda strengere enn EU-kommisjonen med å gjennomføre EUs lover om fri konkurranse.