Frykter for jobbene sine

Cancelled - Cancelled - Cancelled (foto: Scanpix).
Cancelled - Cancelled - Cancelled (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis vulkanasken fra Island skaper problemer i lang tid, risikerer luftfartsansatte å bli permittert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

All flytrafikk i norsk luftrom ble stanset klokken 10 i går, og mye tyder på at de fleste flyene vil stå på bakken også i dag. Problemene kan bli langvarige.

YS-forbundet Parat er den arbeidstakerorganisasjonen som har flest organiserte i norsk luftfart.

Parat organiserer om lag 3.000 ansatte i flybransjen, både flyvende personell og bakkepersonell. Noen av disse har allerede mottatt varsel om permittering, og dersom situasjonen vedvarer forventes det at flere blir permittert.

- Det er fullt forståelig at mediedekningen i startfasen av denne naturkatastrofen knyttes til problemene som de reisende opplever, og konsekvensene for familier og bedrifter som ikke kommer seg til feriesteder og til møter. Men hvis askeproblemene vedvarer, er det først og fremst de 50-60.000 ansatte i luftrelatert virksomhet som vil oppleve dramatiske følger for egen jobbsituasjon, sier nestleder Vegard Einan i Parat i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Taper mye penger
Over 200 ansatte i Flytoget har fått varsel om at de kan risikere å bli permittert på ubestemt tid. Når landets hovedflyplass er stengt, taper Flytoget 2,5 millioner kroner hver dag.

Les : Permitteringsvarsel i Flytoget

Også flyselskapene, oljeselskaper og næringslivet generelt taper store summer på Island-asken.

Les mer her :Dette koster vulkanskyen

Einan understreker at norske myndigheter nå raskt må på banen, i forhold til det helt ekstraordinære som rammer bransjen:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dersom aske-problemene vedvarer over noe tid, må norske myndigheter inn med ekstraordinære tiltak og støtte til norsk luftfartsbransje. Norske myndigheter kan ikke vente på myndighetsinitiativ i andre europeiske land før man reagerer, understreker Einan.

- Avhengig av luftfartenHan peker på at Norge er helt avhengig av luftfarten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norge er i større grad enn andre land avhengig av en velfungerende luftfartssektor. Vår geografi gjør at den ekstraordinære naturkatastrofen rammer Norge spesielt hardt. Norske myndigheter må derfor være beredt til å gå i forkant når det gjelder å ta ansvar og yte støtte til bransjen, sier Vegard Einan.

Se asken som stopper flytrafikken
Flystansen: Dette har du krav på