Dette koster vulkanskyen

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapene kan miste inntekter på 130 millioner kroner ved full stans i all flytrafikk i Norge i et døgn, ifølge beregninger fra TØI. Næringslivet taper stort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Askeskyen som stenger norsk luftrom etter vulkanutbruddet på Island, rammer over 100.000 flypassasjerer i Norge i dag.

Se utbruddet her

Det kan bli rådyrt - både for flyselskapene og norsk næringsliv:

- Man kan tenke seg følgende grove regnestykke: Dersom vi regner billettpris én vei på 1.000 kroner innland og 2.000 kroner utland, og tar utgangspunkt i 83.000 passasjerer per døgn, utgjør det tapte inntekter for flyselskapene på 130 millioner kroner. Av dette taper Avinor cirka 20 millioner og oljeselskapene cirka 20 millioner kroner i ubrukt drivstoff, sier forskningsleder Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) til DN.no.

Han understreker at anslagene han kommer med er veldig grove, og regnestykket tar ikke for seg sparte utgifter (for eksempel drivstoffkostnader). Han mener likevel det er lett å konkludere med at vulkanskyen fra Island utvilsomt blir dyrt for Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrt for næringslivet
Avinor stengte hele luftrommet over Norge fra klokken 10 i dag, og mye tyder på at flyene kommer til å stå på bakken i minst et døgn.

Les : Nå står alle fly
Glem å reise i dag

Lian synes også det er aktuelt å regne tidsverdier for den delen av de reisende som reiser på landjorden:

- Hvis innenlandsreisende bruker 10 timer ekstra på dette for en rundtur, vil det utgjøre 4.000 kroner per forretningsreisende og litt under det halve per fritidsreisende, opplyser han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innenlands er det cirka 50/50 yrkesreisende og privatreisende. Utenlands er det cirka 1/3 yrkesreisende og 2/3 private reiser.

- I tillegg kan det påløpe avbruddskostnader i næringslivet, for eksempel på oljeplattformer med grenser for overtidsarbeid, eller som følge av at viktige deler ikke kommer frem til rett tid, forklarer Jon Inge Lian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyaksjer faller
- Hvis stansen er kortvarig, blir konsekvensene mindre. Da kan reisen eller møtet forskyves en dag eller to. Blir det mer langvarig, er det naturlig å tenke seg at det blir dyrere for samfunnet, sier Lian.

Flyselskapene er lite populære på Oslo Børs i dag:

SAS (SAS NOK) er ned 7,48 prosent ved 13.30-tiden, mens Norwegian-aksjen (NAS) faller 3,18 prosent.

Se asken som stopper flytrafikken