Skipperen tar ansvar for kollisjonen

Loddesnurperen "Hundvåkøy" står fredag på grunn med 30 grader slagside i Gisundet, 500 meter fra kaia i Finnsnes. Foto: Stian Jakobsen / SCANPIX.
Loddesnurperen "Hundvåkøy" står fredag på grunn med 30 grader slagside i Gisundet, 500 meter fra kaia i Finnsnes. Foto: Stian Jakobsen / SCANPIX.

Skipperen på den havarerte loddesnurperen Hundvåkøy har tatt på seg ansvaret for kollisjonen i Gisundet i Troms lørdag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi har gjennom avhør av skippere og styrmenn fått grei oversikt over hendelsesforløpet. Skipperen på Hundvåkøy mener de har gjort en retningsendring som forårsaket kollisjonen, og tar dermed på seg ansvaret, sier lensmann Arnold Nilsen i Lenvik til Nordlys.no.

Tidlig lørdag morgen kolliderte loddesnurperen Hundvåkøy med ensilasjebåten Hordafor 4 i Gisundet utenfor Finnsnes. Hundvåkøy fikk en flenge i skroget og gikk på grunn etter kollisjonen. Der ble den liggende med slagside. Mannskapet er rutinemessig promilletestet, og er utenfor mistanke for alkoholpåvirkning.

For tidlig

Nilsen sier det er for tidlig å si om det er skjedd noe straffbart og at hendelsesforløpet vil bli ytterligere etterforsket.

Ingen kom til skade i kollisjonen. Kystverket har hatt dykkere ved vraket og avdekket en flenge på fem ganger fem meter som nå er lappet eller dekket av lettmatter.

I løpet av søndag håper Kystverket å ha pumpet ut vannet og fått fartøyet flytende, slik at det kan slepes bort.

700 tonn lodde var søndag fjernet fra loddesnurperen. Kystverket håper havaristen løftes av grunn ved neste flo sjø.

Fullastet

70 meter lange Hundvåkøy var full-lastet med 1.400 tonn lodde da den kolliderte med det andre fartøyet, slo lekk og grunnstøtte i det trange og grunne Gisundet lørdag morgen.

Rådgiver Trond Hjort-Larsen i Kystverkets beredskapsavdeling sier til NTB søndag ettermiddag at arbeidet pågår med å lense skipets tanker for vann.

– Halvparten av lasten er løftet over i en annen loddesnurper, og i løpet av ettermiddagen tar bergingsmannskapene sikte på å lette båten ytterligere ved å ta ut nota som ligger akter. Da kan det være at fartøyet løsner av seg selv ved neste flo, sier Hjort-Larsen. (©NTB)

Personvernpolicy