XXL erobrer Sverige

Illustrasjonfoto: Scanpix
Illustrasjonfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til høsten åpner XXL sport & villmark tre butikker i Sverige. - Målet er 20-25 på sikt, sier XXLs Sverige-sjef Marcus Wibergh.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stormarkedskjeden XXL har endret hele konkurransearenaen innen sportsbransjen i Norge.

De driver stort og effektivt, vokser raskere enn konkurrentene og tjener mer penger. I dag har kjeden 14 varehus i Norge. Nå skal det satses over grensen:

- Perfekt konsept i Norden
I løpet av et år skal XXL åpne fire butikker i Sverige. De tre første, to i Stockholm og én i Göteborg, åpnes til høsten, bekrefter XXLs Sverige-sjef Marcus Wibergh.

- XXL har et konsept som passer perfekt i Norge, og jeg tror også at det passer perfekt i Sverige. Vi ser et stort potensial, for det finnes ikke sportskjeder tilsvarende XXL i Sverige i dag, sier Wibergh til DN.no.

Konkurrenten Fenix Outdoor uttalte igår at de ikke ser den norske sports- og villmarkskjeden som noen stor trussel.

- Vi tror at vi kommer til å klare oss forholdsvis bra, men det finnes andre butikker som bør uroe seg mer, sa Fenix Outdoors administrerende direktør Martin Nordin til Nyhetsbyrån Direkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fenix forbereder seg på XXLs inntog på markedet ved å kutte ned på varemerker som også selges hos XXL.

- Vi er en gjeng som liker å konkurrere, men må holde på vårt konsept og ikke kopiere andres konsept. XXLs konsept passer perfekt for det nordiske markedet, sier Marcus Wibergh.

Ser til Finland også
XXL har store planer for Sverige. De fire første butikkene er bare den spede starten.

- Ja, dette er bare begynnelsen. Målet er å etablere 20-25 varehus over tid, opplyser Marcus Wibergh. Han innrømmer at XXL også snuser på etablering i andre land.

- Først og fremst satser vi på Norden. Vi har konkrete planer også for Finland, men akkurat nå fokuserer vi mest på Sverige, sier Wibergh.

Les også:
Supervinter for sportskjedene
Nøkkelen til suksess: Å feste ukesvis
Grundere og ledelse deler gigangsgevinst