Rådyrt for SAS

SAS har en kredittverdighet på nivå med usikre riggprosjekter (foto: Scanpix).
SAS har en kredittverdighet på nivå med usikre riggprosjekter (foto: Scanpix).

SAS trenger to milliarder kroner før staten gir dem én eneste krone.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- En kreditt som er så lavt ratet som SAS er ikke det markedet har lyst på nå, sier DnB Nors analysesjef på kreditt, Ole Einar Stokstad, til DN.no.

En refinansiering av flyselskapets obligasjonslån på to milliarder svenske kroner er en av forutsetningene for at myndighetene skal delta i den varslede kriseemisjonen på fem milliarder svenske kroner.

Les også: SAS henter 5 mrd

Det kan bli svært vanskelig med den nåværende kredittvurderingen av SAS. Med en vurdering på C-nivå har SAS den lavest mulige kredittvurderingen, på nivå med for eksempel spekulative riggprosjekter.

- Høyrentemarkedet var i kraftig bedring hele høsten frem til jul. DnB Nor Markets og andre meglerhus tilrettela flere high-yield- obligasjoner på slutten av fjoråret. Nå er markedet imidlertid mer avventende, sier Stokstad, som understreker at han ikke er ekspert på SAS.

Verre markedsforhold
Han forklarer utviklingen i high-yield-markedet, altså obligasjonslån som betaler høy rente på grunn av relativt stor risiko, med at aksjemarkedet har falt og kredittmarkedet generelt har forverret seg.

Han trekker frem et obligasjonslån i Songa Offshore som nettop ble trukket tilbake.

- Jeg tror det lånet ville blitt greit plassert i november/desember om prisen hadde vært riktig, men selskapet valgte altså å utsette salget i denne omgang som en følge av det svake markedssentimentet, sier han.

Skikkelig sur kreditt
Siden jul har forsikringspremien mot at selskapet går over ende hatt en av de største økningene i hele verden. SAS kommer på åttende plass over den verste utviklingen i kredittforsikringpris dersom man ser på utviklingen i såkalte Credit Default Swaps (CDS).

- Refinansiering av et eksisterende obligasjonslån blir riktignok annerledes enn et nytt lån, ettersom det finnes eksisterende långivere. Spørsmålet blir hvordan man kan gjøre avtalen interessant for dem, sier Stokstad.

- Når det gjelder SAS har man som långiver interesse av å ha så kort som mulig eksponering, fordi myndighetene i det korte bilde har vist at de er villige til å stille opp. I det lange bildet er kreditten skikkelig sur, så det siste man vil er å forlenge løpetiden, sier han.

- Usikkerheten vil blir kraftig redusert
Sjef for investor relations i SAS, Sture Stølen, er ikke bekymret.

- Kredittvurderingen reflekterer usikkerheten på grunn av forutsetningene for emisjonen. Når bitene faller på plass forventer vi at usikkerheten vil bli kraftig redusert, sier han til DN.no.

- Kredittmarkedet liker ikke den typen forutsetninger. Aksjemarkedet er mer risikovillig enn kredittmarkedet, og da blir en slik finansiering dyrere. Vi har full tro på at vi kan gjennomføre den, legger han til.

- Men hvordan skal dere få på plass refinansieringen med den kredittvurderingen dere har nå?

- Vi er komfortable med at vi kommer til å lykkes med en refinansiering. Men prisen vi må betale kommer sikkert til å påvirkes av den, sier han.

- Har dere loddet interessen for et slikt lån i markedet?

- Vi har en prosess og vi vil ikke kommentere den i detalj. Så snart vi har nyheter vil vi meddele dem, sier han.

- Hvor høy rente tåler dere på obligasjonslånet?

- Vi tåler ganske mye. Etter emisjonen får vi en egenkapital på én milliard og en bra gearing og finansiell beredskap. Når vi har gjennomført dette kommer vi til å være i en veldig god shape. Smellen blir kortsiktig, sier han.

- Hvor lang løpetid på lånet skal dere legge dere på?

- Vi tenker ikke å låse oss inn på et høyt nivå på lang sikt, sier Stølen.

Les også:

Kan ha reddet SAS fra stupet

SAS henter 5 mrd

Vi er verdensmestre i gjeld

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus