– Toyota forsøkte å unngå dyre reparasjoner

Toyotas toppsjef Akio Toyoda svarer på spørsmål fra japansk presse i forrige uke. Onsdag møter han i den amerikanske Kongressen under en høring om sikkerhetsproblemene som har rammet flere av selskapets bilmodeller. Foto: REUTERS/SCANPIX
Toyotas toppsjef Akio Toyoda svarer på spørsmål fra japansk presse i forrige uke. Onsdag møter han i den amerikanske Kongressen under en høring om sikkerhetsproblemene som har rammet flere av selskapets bilmodeller. Foto: REUTERS/SCANPIX

Toyota har jobbet hardt for å slippe dyre reparasjoner på modeller hvor gasspedalen kan henge seg opp, dersom man skal tro uttalelser i et av selskapets interne dokumenter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gasspedalene og andre feil på Toyotas bilmodeller er satt i sammenheng med over 30 dødsfall i USA. Selskapets toppsjef Akio Toyoda møter i den amerikanske Kongressen denne uken for å forklare seg, etter at nesten 9 millioner kjøretøyer er blitt kalt tilbake på verdensbasis.

Men et internt dokument som i løpet av helgen er blitt lekket til flere medier, tyder på at beslutningen om å tilbakekalle problemmodellene satt langt inne hos bilgiganten.

I presentasjonen fra i fjor sommer skryter Toyotas amerikanske ledelse av å ha sluppet billig unna gasspedalproblemene. Selskapets lobbyister hevdes å ha overtalt amerikanske myndigheter til å godta utskifting av gulvmatter som en tilfredsstillende løsning.

Dermed sparte Toyota over 100 millioner dollar sammenlignet med hva det ville kostet å gjennomføre grundigere reparasjoner.

– Svært avslørende

I den lekkede presentasjonen heter det også at Toyotas lobbyvirksomhet har resultert i «sikkerhetsreguleringer som er gunstige for Toyota».

I tillegg nevnes det at selskapet har klart å unngå gransking av rust på pickuper av typen Tacoma og oppnådd utsettelse av et nytt krasjtest-program i regi av amerikanske trafikkmyndigheter.

Representanter for amerikanske myndigheter gir uttrykk for bekymring for innholdet i presentasjonen, som avisa Detroit Free Press og nyhetsbyråene Reuters og AFP har fått tilgang til.

– Dessverre er dette dokumentet svært avslørende, sier en talsperson for USAs transportdepartementet.

Den republikanske kongressrepresentanten Darrel Issa, som leder en kontrollkomité i Representantenes hus, mener uttalelsene reiser spørsmål ved hvor lang tid Toyota bruker på å rapportere potensielle sikkerhetsproblemer.

I tillegg mener Issa at avsløringene gir grunn til å spørre om amerikanske reguleringsmyndigheter gjorde jobben sin da de ble gjort oppmerksomme på de mulige feilene på Toyotas bilmodeller.

Mediesky

Den lekkede presentasjonen kommer etter alt å dømme til prege høringen i Kongressen onsdag hvor Akio Toyoda har gått med på å delta.

Han regnes som svært mediesky og kunngjorde først at han ikke kom til å være til stede under høringen. I forrige uke ombestemte han seg, noe som ble tatt godt imot blant de amerikanske folkevalgte.

I tillegg til problemene med gasspedalene er det også funnet feil på bremsene i noen Toyota-modeller. Dessuten granskes bestselgeren Corolla for en mulig defekt på styringen.

Som en reaksjon på den lekkede presentasjonen uttalte Toyota søndag at kundenes sikkerhet har førsteprioritet for selskapet. Å trekke en annen konklusjon basert på én intern presentasjon, blir feil, heter det i uttalelsen. (©NTB)

Personvernpolicy