Jubel hos rederiene etter seier i Høyesterett

President Elisabeth Grieg i Norges Rederiforbund var til stede da dommen i saken om rederiskatten ble avsagt i Høyesterett fredag morgen (foto: Scanpix).
President Elisabeth Grieg i Norges Rederiforbund var til stede da dommen i saken om rederiskatten ble avsagt i Høyesterett fredag morgen (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slipper å betale skattegjelden på 21 milliarder. etterretning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringens skattekrav strider mot Grunnloven, ifølge Høyesterett, som fredag kom fram til sin avgjørelse med knappest mulig flertall, fem mot seks stemmer.

– Jeg tar til etterretning at Høyesterett har kommet til at latent skatt fra den gamle rederiskatteordningen ikke kan pålegges innbetalt etter overgangsreglene fra 2007, sier finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap).

Les også: Slipper å betale milliardskatt

Han sier regjeringen må vurdere situasjonen og de foreliggende handlingsalternativene før det kan konkluderes i saken, men legger til at regjeringen fortsatt skal sikre konkurransedyktige vilkår for rederinæringen.

– Som en kriminalroman
Det var jubel og lettelse hos rederiene etter at dommen falt. Staten må betale alle sakskostnader i saken.

– Dette var som en spennende krimroman hvor man først får svaret på siste side, sier president Elisabeth Grieg i Norges Rederiforbund til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er veldig glad i dag. Dette er en viktig sak for skipsfarten og for Norge. Vi trenger lover vi kan forholde oss til, sier hun.

Rederinæringen mener saken er en viktig prinsippsak, som går ut over rederinæring og skipsfart.

– Dette er en viktig dom for alle skattebetalere. Den fastslår at man skal betale skatt etter den loven som gjelder, ikke etter en som gjelder senere, sier advokat Ingvald Falch, som representerte rederinæringen.

Advarer mot omkamp
Rederiene protesterte kraftig da regjeringen i 2007 krevde dem for skatt som var opptjent siden 1996. I de elleve årene som hadde gått hadde rederinæringen sluppet å betale skatt hvis de ikke tok ut utbytte eller flyttet utenlands. Rederne mente disse skattekronene ble fritatt. Kravet om å betale tilbake skatten stred derfor mot Grunnlovens paragraf 97 som forbyr tilbakevirkende kraft. Regjeringen argumenterte på sin side med at skatten bare ble utsatt. Den kunne kreves inn når ordningen opphørte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opposisjonen var også sterkt kritisk til skattekravet. Fredag fikk Høyesterett ros for dommen fra opposisjonspartiene.

Høyre og Fremskrittspartiet advarer nå regjeringen mot en eventuell omkamp overfor rederinæringen.

– Finansministeren uttalelser om at de må se på ulike handlingsalternativer kan vanskelig ses på som noe annet enn trusler om represalier mot rederinæringen, sier næringspolitisk talsmann i Høyre, Svein Flåtten til NTB. Kristelig Folkeparti sier regjeringen brøt Grunnloven.

– Vi advarte regjeringen på det sterkeste mot å kreve inn denne skatten fra rederne, men daværende finansminister Kristin Halvorsen blåste av kritikken om lovligheten. Hun skylder både næringen og opposisjonen en unnskyldning i dag, sier finanspolitiske talsmann Hans Olav Syversen.

Utviklingen i rederisaken
I 1996 bestemte regjeringen at rederiene skulle slippe å betale skatt så lenge de ikke flyttet utenlands eller tok ut utbytte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2007 ble skattereglene endret.

Rederiene fikk tilnærmet nullskatt som en fast ordning. Til gjengjeld måtte de betale tilbake skatten som var opptjent siden 1996, totalt 21 milliarder kroner.

Rederiene mente vedtaket stred mot Grunnlovens paragraf 97, som forbyr tilbakevirkende kraft.

Saken har vært prøvd rettslig, med ulikt resultat. Farstad Shipping og BW Gas vant fram i Oslo tingrett. I Aust-Agder tingrett fikk staten medhold mot Bergshav Tankers.

Sakene ble anket rett til Høyesterett, ettersom det dreide seg om et prinsippspørsmål. Høyesterett ga rederinæringen medhold. (©NTB)