Ordkrig mellom SAS og Norwegian

Administrerende direktør i Norwegian er misfornøyd me at staten bidrar med penger i SAS-emisjonen (foto: Scanpix).
Administrerende direktør i Norwegian er misfornøyd me at staten bidrar med penger i SAS-emisjonen (foto: Scanpix).

Kjos beskylder SAS for å bruke skattebetalernes penger til å dumpe prisene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Administrerende direktør i Norwegian kom tirsdag med et kraftig angrep på SAS og beskyldte selskapet for å bruke skattebetalernes penger til å dumpe prisene.

Han mener også at statlige midler i en ny SAS-emisjon vil være sterkt konkurransevridende, og at statlige penger vil være med på å svekke andre aktørers konkurransekraft.

– Det kan på sikt ramme arbeidsplasser og flytilbudet i distriktene, sier Kjos i en pressemelding.

– En aktør som ikke har vist seg konkurransedyktig har ved hjelp av skattebetalernes penger stått for en aggressiv prisdumping det siste året, heter det videre.

Les også:
Færre fløy med SAS i januar
- SAS blir slukt levende
Sjokktall fra SAS
Regjeringen vil delta i ny SAS-emisjon

Avviser påstanden
Kommunikasjonsdirektør i SAS-konsernet, Claus Sonberg, avviser beskyldningene om bruk av skattebetalernes penger.

– Du verden. Det er første gang jeg har hørt kritikk for at noen har dumpet prisene. Det er sterk priskonkurranse i hele verden fordi det er for mange fly i forhold til passasjerer. SAS har satt 18 fly på bakken og planlegger å ta ytterligere tre ut av drift. Norwegian har på sin side bestilt flere nye fly og må dumpe prisene for å fylle disse flyene. Ellers er det jo bare å se på reklamen for å se hvem som kjører en aggressiv prispolitikk, sier Sonberg til NTB.

Avviser subsidiering
Kjos skriver at en ny statlig kapitalinnsprøytning nå er en meget uheldig bruk av offentlige midler.

– Det er oppsiktsvekkende om Stortinget går inn i dette en gang til når vi har sett resultatene av forrige emisjon, sier han.

Kjos hevder også at en emisjon i en sterk konkurranseutsatt næring rammer de sunne bedriftenes muligheter til å bygge nye og varige arbeidsplasser.

– Vi er også redd det kan svekke flytilbudet på sikt. Stortinget har ennå muligheten til å bruke fornuft og trekke i bremsene, sier han.

Sonberg avviser at emisjonen er statsstøtte på en slik måte Kjos hevder. Han sier at emisjonen foregår på markedsmessige vilkår der statlige eiere deltar på like vilkår med private eiere og at emisjonen foregår på klare vilkår.

– Vi er også klar over at konkurransemyndighetene kommer til å gå gjennom vilkårene for emisjonen og derfor er vi ekstra påpasselig med at den foregår på en skikkelig måte, sier Sonberg til NTB.

Personvernpolicy