- SAS blir slukt levende

SAS vil gradvis sette flere og flere fly på bakken mener svensk flyanalytiker (foto: Scanpix).
SAS vil gradvis sette flere og flere fly på bakken mener svensk flyanalytiker (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

- SAS, slik vi kjenner flyselskapet, er helt ødelagt, sier flyekspert Anders Lidman. Han mener SAS står med ett ben i graven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anders Lidman, som driver det svenske konsulentbyrået Aeropol, er langt fra overrasket over at SAS idag gikk på nok en milliardsmell.

Les: Sjokktall fra SAS

- SAS har reagert altfor sent. De burde ha innsett alvoret allerede på 1980-tallet, at det ville bli fri konkurranse. Nå er de i ferd med å bli slukt levende av Lufthansa og lavpriskonkurrenter, sier Lidman til DN.no.

Han mener at dagens nyemisjon er et tegn på desperasjon, og at hele SAS' eksistens er truet:

- Ja, det gjør jeg. I januar ifjor hentet SAS inn seks milliarder i emisjon. Når flyselskapet bare ett år senere trenger nye fem milliarder, tyder dette på desperasjon. Man kan ikke bare spare og spare, man må gå fremover også. Det burde SAS ha innsett for lenge siden, mener Anders Lidman.

Les også: SAS henter 5 mrd

Tok ikke konkurrentene på alvor
SAS har ifølge Lidman ikke tatt konkurrentene på alvor, heller ikke da lavprisselskapene kom for fullt på 90-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- De har ventet og ventet og trodd at alt skulle gå bra. Når man først nå begynner å reagere, er det altfor sent. Lufthansa har ekspandert kraftig, i tillegg har Norwegian og Ryanair kommet på banen og tatt markedsandeler. SAS, slik vi kjenner flyselskapet, er helt ødelagt, etter min mening. De vil aldri komme tilbake dit de var. I stedet vil selskapet forsvinne gradvis ved å avvikle flere og flere ruter, sier Lidman.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tror du Lufthansa fortsatt er interessert i å kjøpe SAS?

- Nei, det tror jeg ikke. De var nok det for et år eller to siden, men nå er ikke SAS interessant lenger. Lufthansa trenger ikke SAS, sier den svenske flyeksperten.

Får svi for å ha ventet
- Hva bør SAS gjøre nå?

- Jeg har egentlig ikke noe godt svar. De burde startet å gjøre noe for lenge siden. Jeg er redd det er for sent å ta disse grepene nå, nå får de svi for å ha ventet for lenge. Det har også tatt veldig lang tid mellom beslutning og effekt i SAS. Flyselskap er som bensin, man kan få tak i det hos Statoil, men også på en hvilken som helst annen bensinstasjon. SAS har utspilt sin rolle, de står nå med ett ben i graven, sier Anders Lidman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-aksjen SASNOK faller tirsdag til sitt laveste nivå noensinne. Aksjen stuper 20,57 prosent til 2,24 kroner.

- Feil å si at SAS alene er i krise- 2009 var et vanskelig år, men det er feil å si at SAS alene er i krise. Vi operer i en bransje som er i krise og blir naturlig nok preget av det, sier konsernsjef Mats Jansson på resultatpresentasjonen.

- Det er en steintøff bransje. Alle andre ledere innen luftfart jeg har snakket med sier det samme. Det er underskudd og nedbemanninger for alle, og dette er vi en del av, sier Jansson, ifølge NTB.

Les også:
Høyre lei av å sponse SAS
SAS-stup på Børsen