- Umulig å stoppe forbruket, men...

<p>Steen & Strøm satte seg for to år siden som mål å bli bransjeledende på miljø (foto: Scanpix). </p>
Steen & Strøm satte seg for to år siden som mål å bli bransjeledende på miljø (foto: Scanpix). 

<pSteen & Strøm satser grønt - og gjør god butikk på det. - Vi ligger et hestehode foran konkurrentene våre, sier Steen & Strøm-topp. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er umulig å stoppe forbruket, men det går fint an å dreie forbruket i riktig retning - mot mer miljøvennlige produkter, sier Sigbjørn Hoem i Steen & Strøm til DN.no.

Spesielt de to siste årene har kjøpesenterkonsernet jobbet jevnt og trutt med sitt miljøarbeid, involvert ansatte, leietakere og andre samarbeidspartnere. Dette har gitt resultater.

I dag delte Steen & Strøm for første gang med resten av bransjen sine erfaringer med bevisst miljøsatsing, en satsing som også har ført til god butikk. Nå vil de utfordre resten av norsk næringsliv til å gå samme vei. Miljø- og utviklingminister Erik Solheim dukket også opp på frokostseminaret.

Flere av målene er nådd
- I 2007 satte vi oss som mål å bli ledende i vår bransje på miljø og samfunnsansvar. To år senere ser vi at flere konkrete mål allerede er nådd, sier Hoem.

I samarbeid med Enova satset Steen & Strøm på å redusere samlet energiforbruk for hele konsernet med 20 prosent innen utgangen av 2010. Ett år før «tidsfristen» er målet nådd.

- Dette bidrar til å inspirere oss enda mer, sier Sigbjørn Hoem, og ramser opp andre mål kjøpesentergiganten har satt seg:

  • Høyere grad av avfallssortering.
  • Bedre oversikt og lavere nivå av CO2-utslipp.
  • Bruk av miljøvennlig strøm.
  • Mer miljøfokus på transport.
  • Mer miljøvennlig innkjøp.
  • Miljøsertifisering av kjøpesentrene (krav til blant annet avfallshåndtering og energibruk).
  • E-learningsprogrammer (for miljø og samfunnsansvar) for 2.200 leietakere og 450 ansatte.
  • Gjensidig forpliktende samarbeid med merkeordningene Svanen, Blomsten, Ø-merket og Fairtrade.
  • Tydelig miljøkrav til entreprenører og arkitekter ved utvikling av nye sentre.

- Krav vil bli stilt
Steen & Strøm er Skandinavias ledende kjøpesenterselskap i Norden med 56 kjøpesentre, som besøkes av 173 millioner kunder hvert år. Nå har de igangsatt det mest omfattende programmet for miljø- og samfunnsansvar i bransjen.

- Vi har satt oss både miljømessige, sosiale og økonomiske mål. Kjøpesentre er en stor motor i samfunnet, derfor ønsker vi å slippe til nærmiljøet i sentrene våre. Før eller siden tror jeg samfunnet vil stille krav om at kjøpesentre skal miljøfyrtårnsertifisere seg, men i dag er det for lite miljøbevissthet i vår bransje, og vi ligger et hestehode foran konkurrentene våre, sier Sigbjørn Hoem.

Estetikk er også en del av satsingen:

- Nå er vel kanskje ikke kjøpesentre de mest sexy byggene, men vi skal gjøre vårt beste for at de skal være hyggelige steder man har lyst til å være, bemerker Hoem.

- Et konkurransefortrinn
Han tror miljøsatsingen vil gi Steen & Strøm et konkurransefortrinn.

- Ja, det tror jeg bestemt. Vi viser at vi fokuserer på mer enn bunnlinjen, og jeg håper vi kan være et eksempel til etterfølgelse.

- Hvor er dere om ti år?

- Da er vi mye mer klimanøytrale enn vi er i dag, og det vil komme sterkere miljøkrav fra myndighetene. Vi vet derfor at konkurransefortrinnet vårt i dag bare er midlertidig, men for oss er det en selvfølge å være miljøpionér i varehandelen, sier Hoem.

Les også:
Shopperekord på Steen & Strøm
Det glemte milliardmarkedet
- Vi vil at gjestene reiser blakke og fornøyde

Ber Gjedrem se på boligprisene

Personvernpolicy