Tar banken i egne hender

Foto: M. Røstad, mobilen.no/SMSBank/montasje
Foto: M. Røstad, mobilen.no/SMSBank/montasje
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pØystein Stephansen var lei av knotete banktjenester på SMS, og har satt alt i system for iPhone.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Banktjenester på mobilen blir stadig bedre og stadig mer populært. Noen banker er selvfølgelig flinkere enn andre når det gjelder å utvikle brukbare systemer, men selv de som er best i klassen klarer ikke helt å følge behovene til aktive mobilbrukere som også har tatt i bruk mobilbank.

Det opplevde Øystein Stephansen da han byttet til iPhone, og derfor brukte han sommeren på å utvikle applikasjonen SMSBank.

Selvlært
Stephansen forteller at han tidligere hadde en mobil med Windows Mobile OS. Der brukte han applikasjonen TrineBank for å sette sin banks tilgjengelige SMS-tjenester i et oversiktlig system. Når han byttet over til iPhone, måtte han imidlertid gå tilbake til å gjøre dette på «gamlemåten».

- Å gå fra TrineBank og over til å sende manuelle meldinger ble alt for tungvint, og jeg brukte derfor sommeren på å lære meg iPhone-utvikling med SMSBank som resultat, sier Stephansen til Mobilen.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trege banker
Mobilbank og banktjenester på SMS er definitivt i vinden. Stephansen mener derimot at de norske bankene ikke er fremsynte nok når det gjelder å tilpasse tjenestene for ulik bruk på mobilen.

- Det kan virke som at bankene mangler en visjon om å være tilgjengelig på mobile plattformer. Det er mulig de ikke ser verdien i å være tilgjengelig for kundene 24 timer i døgnet. For min del er tilgjengelighet mye viktigere enn både kundeprogrammer og rente, sier Stephansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er forundret over at bankene ikke ser merverdien i å være tilgjengelig på et medie som så og si samtlige kundene har med seg over alt. Kampen om privatkunder har aldri vært hardere enn den er nå og skreddersydde tjenester kan være en viktig faktor når kunder velger bank. Utrolig mye har skjedd på mobilfronten de siste årene, men bankene har stått på stedet hvil, hevder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikker løsning?
Noen brukere vil nok utvilsomt være skeptiske til å ta i bruk en tredjepartsapplikasjon som SMSBank, i frykt for at kontoinformasjon eller koder skal havne i gale hender. Vi konfronterer Stephansen med denne problemstillingen.

- Jeg har ingen interesse av hverken kontonummer eller PIN-koder til brukere av SMSBank. Disse lagres lokalt på telefonen og brukes kun til å bygge SMS-meldingene. Versjon 2.0 vil også støtte oppstartspassord for å beskytte tilgang til kontodetaljene om du låner vekk eller mister telefonen, svarer han.

Hvilke fordeler får brukeren ved å velge din app?
- Den store fordelen er at det eksisterende SMS-grensesnittet til banken blir mye enklere å bruke. Meldingene som bankene krever er ofte kryptiske og er tidkrevende å skrive på en vanlig mobiltelefon. SMSBank bygger meldingene ved hjelp av enkle veivisere, avslutter Stephansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Versjon 2.0 av SMSBank er for øvrig nå godkjent av Apple, og dermed tilgjengelig i App Store.

DnB NOR – allerede enkelt!
På listen over banker som støttes av i SMSBank finner vi DnB NOR. Vi spør dem om hvorfor de ikke har utviklet mobilapplikasjoner á la SMSBank for de mest brukte operativsystemene for enda enklere bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- DnB NORs SMS-tjenester er allerede svært enkle å utføre. Du trenger ikke taste inn kontonummer, kun kodeord. For å utføre SMS-tjenestene våre trenger du heller ikke kodebrikke eller BankID. Du trenger kun mobiltelefonen. Det at det er så enkelt er nok årsaken til at SMS er blitt DnB NORs raskest voksende distribusjonskanal noensinne, forteller informasjonsrådgiver Marit E. Giske i DnB NOR Kommunikasjon til Mobilen.no.

- Ellers har vi også en offisiell applikasjon som snart kan lastes ned fra App Store, hvor kunden ved hjelp av posisjonering kan finne leiligheter fra DnB NOR Eiendom som er til salgs i nærheten av der du befinner deg, røper hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Av sikkerhetsmessige årsaker bruker vi ikke uautoriserte tredjepartsapplikasjoner. Når Stephansen sier at tjenesten hans støtter DnB NOR og Postbanken, så følger vi ham ikke helt på det. Vi bruker nemlig ikke kontonummer eller passord, men har valgt å sikre tjenesten på annen måte fordi vi ikke vil at kontonummer eller lignende informasjon skal ligge igjen på telefonen. Vi benytter kodeord og selvvalgte navn på konto for å få saldo, overføre eller gjøre betalinger til familie og venner. Ifølge oversikten til Stephansen tilbyr vi ikke info om betalingsoversikten, men det gjør vi, svarer Giske.

Over en halv million brukere
Giske kan ikke svare på hvilke planer de har for den nærmeste fremtid – av konkurransemessige hensyn –, men at de jobber med løsninger som vil gjøre hverdagen enda enklere for kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Over 520 000 av DnB NOR-konsernets personkunder utfører allerede banktjenester via SMS. I 2009 lanserte vi SMS-tjenester også for bedriftsmarkedet, og tjenestene har slått an der også. DnB NOR er blant de fremste finansielle aktørene på mobile tjenester i verden. Vi har svært gode brukeropplevelser på SMS-tjenestene. Det er SMS-tjenestene som så langt har slått best an hos kundene våre, bedre enn mobilbank. Årsaken er at SMS-tjenestene er så enkle å utføre, sier Giske.

- Ellers lanserte DnB NOR allerede i vår BankID på mobil. DnB NOR er også i gang med å teste ut kontaktløs betaling via mobiltelefonen, avslutter hun.

Les også:
Betal med Nokia-penger
iPhone-inntekter til himmels
Bruk mobilen din i nettbanken
Enklere betaling med mobilen