Meny

Kanontall fra Schibsted

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted ASA foran presentasjonen av resultatet  for 3. kvartal i  Schibsteds lokaler fredag. Foto: Berit Roald / Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mediekonsernet Schibsteds tall strutter av bedring.

Det er fredag den 13., men Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdals dag ligger an til å bli strålende. De aller fleste postene i mediekonsernets regnskap er langt bedre enn ventet. På enkelte områder knuser selskapet selv de mest optimistiske forventningene.

Resultatforbedringen kommer ifølge selskapet selv som følge av betydelig effekt fra konsernets lønnsomhetsprogram, samt fortsatt vekst på internett.

Aksjemarkedet takker for tallene med å sende aksjen opp 16 prosent til 117,40 kroner - et nivå aksjen ikke har sett siden før finanskrisen - nærmere bestemt siden midten av august ifjor.

Massive kutt

Men selv om Schibsted-ansatte i dag kan glede seg over bedringen, er det mange i konsernet har hatt et urolig 2009. Det omfattende lønnsomhetsprogrammet i Schibsted innebærer en vesentlig reduksjon av antall ansatte, samt økte priser, nedleggelser og salg. Totalt har 650 Schibstedmedarbeidere måttet forlate mediegiganten så langt i 2009.

Effekten av kostnadsprogrammet i tredje kvartal isolert er på 300 millioner kroner, ifølge Schibsteds regnskaper, og selskapet har oppnådd besparelser på 700 millioner kroner hittil i år.

Konsolidering av Media Norge fra og med 3. kvartal 2009 har også gjort sitt til økt omsetning. Driftsinntektene økte i 3. kvartal med 10 prosent til 3,27 milliarder kroner ( se tall i tabell nederst) takket være Media Norge. Underliggende vekst var negativ med 2 prosent.

Økende arbeidsledighet, et elendig jobbmarked og svake eiendomsmarkeder slår hardt ut for Schibsted som i stor grad lever av annonser og rubrikkannonser.

Annonseinntektene er ned syv prosent i år sammenlignet med fjoråret.

Sliter på papiret

Papiravisene i Media Norge omfatter Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Disse var i 3. kvartal negativt påvirket av svekkelsen i annonsemarkedet med et fall i omsetningen på 11 prosent. Og for Schibsteds egen aviser er tilstanden slik, målt i omsetning, sammenlignet med 3. kvartal ifjor:

Aftenposten - ned 10 prosent
VG - ned 1 prosent
Aftonbladet - ned 3 prosent
Svenska Dagbladet - ned 1 prosent

Finn.no kan samtidig skilte med en oppgang i driftsinntektene på 14 prosent til 201 millioner kroner.

"Makroøkonomiske prognoser i markedet indikerer en viss utflating i de kommende kvartaler for enkelte parametre, men det er betydelig variasjon mellom markedene", heter det i rapporten.

- Ved inngangen til 4. kvartal har salgsutviklingen vært noe svak, innrømmer Schibsted.

Opp på nett

Nettaktivitetene i Schibsted fortsetter å vokse til tross for svake markeder, og bidrar godt: Nettets andel av konsernets driftsinntekter er nå på 28 prosent. Driftsinntektene på internett økte med 17 prosent 3. kvartal. Driftsmarginen var 21 prosent.

Driftsresultat (EBITA) for nettaktivitetene samlet var på 199 millioner kroner, opp fra 171 millioner kroner i samme periode ifjor. Nettet står dermed for nær 1/3 av overskuddet på driften i Schibsted.

Mediekonsernets lønnsomhet i Finn er også dominerende i regnskapene, og selskapet fortsetter å øke eksponeringen mot lønnsomme rubrikknettsteder. Eierandelen i Finn.no ventes økt til 80 prosent i 4. kvartal. Eierandelen i InfoJobs.net er i 3. kvartal økt til 98,5 prosent.

Følg aksjekursen her

Schibsted ASA
Tall i millioner kronerQ3 2009Q3 2008Ventet
Omsetning3.26429663.172
Driftsresultat (ebitda)303199134
Resultat før skatt2504626

Les også:
Oslo Børs endrer Hovedindeken
Utklassing på børsen

Underskudd for børsvinner

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus