Meny

Test av Citroen C3

Citroen C3 (foto: Bilnorge)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Citroën lanserer en ny generasjon av småbilen C3 våren 2010. Vi dro til Italia for en prøvetur.

Det er mange om beinet i det såkalte B-segmentet, bedre kjent som Polo-klassen. Og når man vet at nesten fire av ti nybilkjøpere velger bil i denne klassen, er det viktig for produsentene å ha riktige modeller og attraktive priser.

Citroën C3 har vært på markedet siden 2001, og etter over to millioner eksemplarer er nå tiden moden for generasjonsskifte. Fransk lansering skjer i disse dager, mens vi nordboere må vente til mars 2010.

Se flere bilder av Citroen C3

Som sin forgjenger skal også nye C3 skille seg ut med et attraktivt utseende og smarte løsninger. Linjene er like runde og smidige, men fronten domineres av en stor sort grill.

Interiøret virker påkostet, med et elegant dashbord og brukervennlige betjeningsorganer. Rattet er flatt nederst, men viktigst er at det kan justeres i både høyde og lengderetning.

Sol i Zenith
Bilene vi kjørte var utstyrt med nyvinningen «Zenith» – en gedigen frontrute som strekker seg hele 135 cm fra panseret til over hodestøtten på forsetene. Glasset blir gradvis mørkere mot toppen. Det gir en fin effekt og godt utsyn - også fra baksetet.

C3 kan skryte av et av de største bagasjerommene i klassen – 300 liter med alle setene intakt. Og når du trenger mer plass, feller du ned bakseteryggene med et enkelt håndgrep fra bagasjerommet.

Les flere nyheter om Citroen

Forsetene er løftet noe fra foregående modell, for å gi plass til føttene til de som sitter bak. Sammen med et smart konstruert hanskerom som gir rom for å skyve passasjersetet ekstra langt frem, er komforten for alle ombordværende ivaretatt, trass i at bilens lengde er under fire meter.

Diesel mest attraktivt
Tre alternative motorer tilbys når C3 lanseres i Norge våren 2010. De som foretrekker bensin, tilbys en 1,4-liter med 95 hk. Ønsker man dieselmotor, er alternativene en 92-hesters med partikkelfilter, eller en 68-hesters uten.

Sistnevnte får et CO2-utslipp på 99 g/km, noe som er gunstig i det norske avgiftssystemet. Det skal dermed bli interessant å se hvor mye dyrere denne blir enn 68-hesteren som slipper ut 113 g/km.

Alle motorer har 5-trinns manuell girkasse som standard, men vil etter hvert også tilbys med EMG (elektronisk styrt manuell girkasse).

Bybil
Citroën C3 er en urban småbil som er lett å manøvrere i trange bygater. Den føles komfortabel og godt støydempet også i høyere hastigheter på motorvei.

Komfort er mer vektlagt enn sportslighet, så på svingete landevei er det lett å bli «sjøsyk» i passasjersetet dersom føreren kjører aggressivt.

Se priser og data på nye Citroen

Den elektriske servostyringen er ikke blant de mest presise vi har møtt, og i tråd med franske tradisjoner krever girspaken bra armslag. Dieselmotoren på 92 hk er et fornuftig valg, og grunnet lavt CO2-utslipp bør den komme gunstig ut med norske avgifter.

Artikkelen er levert av bilnorge.no.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus