Nå kommer jobbene

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

<pFlere bedrifter øker nå rekrutteringsprognosene. Optimismen stiger og flere er villige til å bytte jobb igjen. Så gjelder det bare å få talentene til å bli. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arbeidsledigheten fortsetter å stige, men i mange bransjer er nå lysglimtene så tydelige at det snakkes om økt rekruttering fremfor nedbemanning.

Etter massive kutt kunngjorde Acta i forrige uke at de planlegger å øke bemanningen igjen. Planen er 10-20 nye rådgivere i både Norge og Sverige innover i 2010.

Les:
Nå ansetter de igjen

Både Handelshøyskolen BI, NHH og NTNU har meldt om stor pågang fra bedrifter i forbindelse med sine karrieredager i høst - og det merker studentene.

- Fortsatt stor selvtillit
- Finanskrisen påvirker ikke studentene. De har såvidt hevet på øyelokket og tenker nok slik at: "Det rammer ikke meg". Selvtilliten deres er ikke blitt svekket, de har fortsatt stor tro på seg selv. Og det er jo ikke så rart, for bedriftene har vært utrolig flinke til å skåne studentene for krisen, sier Carlo Duraturo i Universum til DN.no.

Tradisjonelt har mange avgangsstudenter landet ny jobb allerede før jul, men i år har usikkerheten vært betydelig større.

Nå justerer imidlertid revisjons- og rådgivningsselskapet Deloitte opp rekrutteringsprognosene:

- Vi har skrevet opp prognosene for hvor mange vi skal ansette neste år. I forretningsområdet Audit & Advisory kan det være snakk om en dobling, sier rekrutteringsansvarlig partner Torgeir Dahle.

I år hadde Deloitte cirka 70 nyansatte ved hovedinntaket i august. Usikkerheten om den økonomiske utviklingen ville resultere i lavere turnover, kombinert med et redusert vekstestimat for markedet, gjorde at Deloitte opprinnelig planla å ansette omtrent like mange også i år.

Men flere nye klienter og økt veksttakt har nå ført til at selskapet oppjusterer rekrutteringsambisjonene på tvers av forretningsområdene.

- Mer oppsøkende enn på lenge
- Totalt tror vi Deloitte kommer til å ha minst 100 nyansatte neste høst, sier Torgeir Dahle.

Han har inntrykk av at studentene er mer oppsøkende enn på lenge.

- Spørsmålene har endret seg fra «Hva kan dere tilby meg?» til «Har dere en mulighet for meg?», sier Dahle.

Les også:
Bedriftene alle unge vil jobbe i

Carlo Duraturo tror imidlertid at selvtilliten blant studentene har holdt seg oppe gjennom hele finanskrisen, til tross for dystre utsikter i mange bransjer.

- Den nye generasjonen har vokst opp med trygge rammer rundt seg, blitt hørt, sett og satt pris på hjemme. Det har ført til at de får selvtillit. I gamle dager het det «Hysj, nå snakker de voksne». I dag er det mer «Hysj, nå snakker barna». De unge er vant til å prøve nye ting og er ikke redde for å bytte jobb ofte. Men jeg har inntrykk av at bedriftene tar den nye generasjonen arbeidstakere på alvor og legger mye arbeid i å holde på talentene. Før var det bare HR-avdelingene som var involvert i rekruttering, nå er rekruttering løftet høyere opp i organisasjonen, sier Duraturo.

Og nettopp dette fører til at bedriftene kan snu seg raskere når nedgangstider avløses av tegn til ny oppgang.

- Må sikre seg de beste
- Det blir viktigere og viktigere å sikre seg talenter og holde på de man allerede har. De ansatte er gode ambassadører for bedriften. Derfor er jeg ikke så overrasket over at mange selskaper varsler at de allerede nå planlegger å ansette igjen, selv om de for kort tid siden var mest fokusert på kuttprosesser, sier Carlo Duraturo.

Tall fra Universum viste at det høsten 2007 var 32 prosent av økonomene som ville bytte arbeidsgiver innen seks måneder. I 2008 var det 15 prosent, og i år har andelen steget til 21 prosent.

- Under finanskrisen tviholdt alle på jobbene sine, men nå ser vi at folk er villige til å røre på seg igjen. Dette tyder på at optimismen er på vei tilbake. Kanskje vi er tilbake på 2007-nivå i 2010? undrer Duraturo.

Slik holder du på talentene
Uansett er det god økonomi å holde på de beste, påpeker han.

- Hva er trikset for å få talentene til å bli?

- Den store utfordringen er den nye generasjonen, som ikke er redd for å prøve noe nytt. Men hvis man får de unge til å trives og lager et system for hvordan de kan utvikle seg i bedriften, er mye gjort. De er glad i strukturer og programmer og tar gjerne trinn for trinn mot toppen - hvis alt er tilrettelagt for dem. Hvis de i tillegg blir hørt, sett og satt pris på, føler de seg fort hjemme. Og da kan de bli lenge, sier Carlo Duraturo.

Les også:
Jobbene er på vei
Overraskende ledighetshopp

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus