Test av Skoda Superb Stasjonsvogn

Foto: Rune Bævre, Bilnorge.no.
Foto: Rune Bævre, Bilnorge.no.

<pSkoda Superb blir en kommende slager for familien. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilmerker med etablerte stasjonsvogner i familieklassen har all grunn til å sove dårlig om natta – Skoda Superb stasjonsvogn er akkurat så imponerende som de har fryktet.

633 liter med setene oppe og 1865 liter med baksetene lagt fremover er to av argumentene som gjør Skoda Superb til en kommende slager for familien.

Se flere bilder av Skoda Superb stasjonsvogn

Da har vi enda ikke nevnt varemerket til Suberb, nemlig den gedigne bakseteplassen. Vi snakker benplass du må langt opp i luksusbilklassen for å finne maken til.

Ser bedre ut
Det kan være vanskelig å like bakenden på Skoda Superb som ”sedan” Delvis på grunn av den smarte toveis bakluken. Stasjonsvognen er langt mer vellykket. Taklinjen er elegant og gir nesten et svakt hint om coupéform.

Nesten skremmende å tenke på hvor stort bagasjevolumet hadde blitt med en rettere bakluke.

Takrails bidrar til å gi bilen et litt røffere utseende, og avslutningen mot takspoileren fungerer svært godt.

Ellers har bilen beholdt mye av de stylingelementene som vi har lært oss å kjenne både fra Octavia og den nye Yeti.

Plass
Ved å legge baksetet flatt kan du altså oppnå friske 1865 liter med bagasjerom. Med setene oppe, som jo er mest vanlig, har du 633 liter å boltre deg på. Det gjør den til en ny stjerne i en klasse der for eksempel Ford Mondeo har 542 liter.

Les flere tester av Skoda.

I tillegg kan du få dobbelt gulv bak som ekstrautstyr, mens det lille rommet på venstre side er greit for ting som bør stå litt beskyttet.

Både foran og bak er det rikelig med plass til både barn og voksne, selv om enkelte voksne kan få det litt trangt under taket i baksetet om bilen er utstyrt med panoramataket som kan leveres som ekstrautstyr.

I baksetet er det bare å strekke bena frem. Det er rikelig med plass, selv bak undertegnede på 1.90.

Følger opp
Interiørkvaliteten er slik vi har blitt kjent med den hos Skoda den siste tiden.

Mange av enhetene, både knapper og andre ting, er kjent fra andre produkter i samme familien, og bidrar til å gi høy kvalitetsfølelse – særlig om du har kikket på prislappen.

Dagens sedan finnes i tre utstyrsmodeller som koster fra snaut 15.000 via 25.000 til snaut 30.000 for det meste. I tillegg kan du selvsagt plukke fra en rikholdig ekstraustyrsliste.

Kjente motorer
Superb kommer stort sett med de samme motorene som vi kjenner fra dagens sedan. Det vil si fra 125 hester fra en 1,4 liters TSI motor og opp til 160 hester i den større 1,8 liters TSI-motoren på bensinsiden.

Av dieselmotorer kommer Superb stasjonsvogn med toliters common rail med 140 eller 170 hester. Til sommeren blir også en mindre dieselmotor tilgjengelig.

Til begge de største motoralternativene som bensin og diesel kan du få firehjulstrekk. Det er velkjente Haldex 4. Vi kjørte 170 hester diesel med firehjulstrekk i Italia i dag.

Vi testet også 160 hesters bensinmotor med forhjulstrekk, og på tørre fine veier gjør det selvsagt liten forskjell.

Kjører bra
Støynivået i Superb stasjonsvogn er lavt, selv godt opp over norske motorveihastigheter.

Styrefølelsen er god, og bilen oppfører seg omtrent som forventet. Det er fortsatt litt igjen til den eksakte presisjonen som vi kjenner fra Ford Mondeo, men under de fleste normale forhold er det komfortabelt og trygt.

160 hesters bensin fremstår som et svært godt alternativ for den som kanskje har blitt litt lei av diesellyd og ønsker seg en villig turbomotor. Den er også noe billigere enn 170 hester diesel takket være gode CO2-tall.

Les flere nyheter om Skoda
Se priser og tekniske detaljer for Skoda

Skoda er definitivt inne på et svært godt spor. Selv om modellutvalget ikke er det største, er man i ferd med å få svært konkurransedyktige modeller i alle de viktigste segmentene, det vil garantert synes på salgstallene for 2010.

Artikkelen er levert av Bilnorge.no.

Personvernpolicy