Beholder vi reklamasjonsretten?

Illustrasjonfoto: Colourbox
Illustrasjonfoto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEt nytt EU-direktiv, som blant annet skulle kutte den norske reklamasjonsretten fra fem til to år, skal nå behandles på nytt. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Se også

Forbrukerkjøpsloven
Les mer om denne loven.

Om forbrukerkjøpsloven
Les mer om dette temaet på Forbrukerrådets nettsider.

Klageguide
Har du noe et produkt eller en tjeneste du vil klage på kan du bruke denne guiden.

Forbrukerkjøpsloven
Les hele loven på Lovdata

I januar i år var EU sikker på at det nye direktivet skulle bli godkjent allerede i mai. Da ville norske forbrukere blitt avspist med to års reklamasjonsrett ved kjøp av kjøleskap, komfyr, vaskemaskin og TV-er, mot fem år i dag.

I første omgang utsatte EU behandlingen av saken til i høst, men nå er det klart at vedtaket ikke kommer før til våren. I mellomtiden skal alt bakgrunnsmateriale gjennomgås på nytt.

– Denne saken har vært førsteprioritet for oss de siste årene, sier advokat og seniorrådgiver Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet til Aftenposten.

– Norge kan ikke ta hele æren for at EU går gjennom materialet på nytt, men vi har bidratt sterkt, sier han.

Forbrukerrådet var tidlig ute med et tydelig og begrunnet standpunkt mot forslaget.

– Regjeringen delte heldigvis vår bekymring og har vært tydelige på dette i sin EFTA-uttalelse. Nå ser vi at de norske argumentene blir plukket opp av andre land, sier Lange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I utgangspunktet skulle det nye EU-direktivet sette grenser for hvor gode forbrukerrettighetene kan være i EU-landene. Norge har argumentert for at hvert land skal kunne ha bedre rettigheter enn den felles lovgivningen. Politikere i Storbritannia, Frankrike og Tyskland er blant landene som nå støtter det norske synet.

Reklamasjonsretten

Den normale reklamasjonsretten er to år. På varer som er ment å skulle vare lenge har du fem års reklamasjonsfrist. Da skal det ikke koste deg noe å få varen reparert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at du har oppdaget feilen må du reklamere innen rimelig tid. Innen to år vil alltid være tilstrekkelig.

Det har vært tvil om hvilke produkter som er ment å skulle vare i mer enn to år. En høyesterettdom har bestemt at også mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsfrist.

En logisk følge av denne dommen er at kameraer, og MP3 spillere også må ha 5 års reklamasjonsfrist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reglene om reklamasjon står i forbrukerkjøpsloven.

Les mer om forbrukerkjøpsloven her.

Eksempler på varer med fem års frist er:

  • Biler
  • Brunevarer
  • Byggevarer
  • Digitalkamera
  • Hvitevarer
  • Mobiltelefoner
  • Speilreflekskamera
  • Stasjonære produkter

Eksempler på varer med to års frist er:

  • Elektroniske leker
  • Hårtørrere
  • Kompaktkamera
  • Mobiltelefoner
  • Andre billige produkter

Garantitid
Hvis selskapet du kjøper en vare av gir deg en garanti, har denne bare verdi hvis den gir deg flere rettigheter enn reklamasjonsretten gir deg. En butikk kan ikke i en garantiavtale gi deg dårligere vilkår enn loven fastsetter.

Lånegjenstand
Hovedregelen er at du har rett til en lånegjenstand hvis det tar mer enn 1 uke å reparere gjenstanden. Men loven sier også at dette gjelder bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Hvem kan du reklamere til
Det er mest praktisk å reklamere direkte til den du kjøpte varen av. Du kan også henvende deg direkte til importør og produsent.

Selger har ikke rett til å henvise deg til importør/produsent ved en reklamasjon. Henvender du deg til selger må han ta seg av reklamasjonen.