Stigende optimisme

<pOptimismen er snart tilbake på toppnivå.</p

Tro på bedre ledighetsutvikling sørger for at optimisen øker. (foto: Scanpix).
Tro på bedre ledighetsutvikling sørger for at optimisen øker. (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
CONSUMER CONFIDENCE INDEKSEN

Consumer Confidence Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit og forventninger til økonomien fremover, og brukes i alle EU land.

Forklaring av indekstallet

Indeksen for forbrukertillit (CCI) består av fire delindekser. Det er delindeksene for:

• Egen økonomi 12 måneder frem i tid

• Landets økonomi 12 måneder frem i tid

• Evnen til å spare 12 måneder frem i tid

• Forventningene til arbeidsledigheten 12 måneder frem i tid

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir hver delindeks lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

Consumer Confidence-indeksen (CCI) steg ytterligere i september opp fra 12,8 til 13,3. Dette kommer i tillegg til forrige måneds stigning fra 6,7. Sist optimismen var større var i juni 2007 da indeksen lå på 14,3.

I forhold til for september i fjor har indeksen steget med 20,8 poeng. Det var på det tidspunktet finanskrisen skylte inn over landet.

Et positivt CCI-tall, betyr at forbrukerne samlet sett mener at økonomien vil være bedre om ett år enn den er nå. Jo høyere CCI, jo mer villige vil forbrukerne være til å bruke penger og særlig større innkjøp og investeringer som bil, bolig og fritidsbolig.

Siden forrige måling i august har det økonomiske nyhetsbildet vært preget av optimisme. Aksjekursene har steget og det har kommet flere positive økonomiske nøkkeltall både i Norge og internasjonalt. Spesielt er det arbeidsledigheten som ser ut til å stige langt mindre enn fryktet. Flere eksperter har i tillegg nedjustert sine anslag for ledighetsutviklingen fremover, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Positive arbeidsledighetstall
Andelen som tror på høyere arbeidsledighet har falt. Dette har gjort at denne delindeksen har forbedret seg. Dette er den viktigste årsaken til den stigende forbrukertilliten.

Les også:
Forventer svakere vekst i ledigheten

Indeksen som måler tilliten til landets økonomi de kommende 12 månedene steg videre til ny toppnotering. Indeksen for forventningene til egen økonomi holder seg også på et høyt nivå, men gikk svakt tilbake i september.


- Dette kan ha sammenheng med at stadig flere venter økte renter de neste 12 månedene. Økte renter gjør at færre vil oppleve at deres økonomi blir ytterligere styrket fremover, avslutter Paulsrud.

Målingen er tatt opp i perioden 10.-17. september.

Slik har utviklingen i indeksen vært
Indeksen var i en fallende trend fra oppstarten i mai 2007. I september i fjor bunnet den, og siden har den vært i en oppadgående trend.