Klageeksplosjon for Bankklagenemnda

Stjålne pin-koder har vært et tema i Bankklagenemnda (foto: Scanpix).
Stjålne pin-koder har vært et tema i Bankklagenemnda (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pPå bankenes salg og rådgivning av spareprodukter har klagemengden gått fra 120 saker i fjor til 1.600 i år.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bankklagenemndas administrasjon kneler på grunn av de mange klagene, skriver Dagens Næringsliv.

Nemnda har mottatt til sammen 2.200 klager hittil i år. Av disse utgjør 1.600 klager på salg og rådgivning av spareprodukter.

Forbrukerrådet roper nå varsku på grunn av den store pågangen. Hvis ikke Bankklagenemnda omorganiseres og får tilført mer penger, er Forbrukerrådets direktør Jorge Jensen redd for at klagenemnda vil være til liten nytte for landets bankkunder.

– Nemnda har administrative problemer. Det butter imot. De har fått en fordobling av saker å jobbe med. I tillegg er de rammet av en bankverden som er annerledes og betydelig mer komplisert enn den var da Bankklagenemnda ble opprettet i 1988, sier Jensen.

Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) og Sparebankforeningene betaler for driften av nemnda.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det foreligger nå forslag om å slå sammen nemndas administrasjon med Forsikringsklagekontoret. I tillegg skal en person ansettes for kun å jobbe med klager knyttet til strukturerte produkter.

Nemndas leder Per Fiskerud vil ikke kommentere de pågående strukturendringene.
Målet var i fjor en behandlingstid på tre måneder. I år må klagerne regne med å vente et halvt år før klagen blir behandlet. (©NTB)

Les mer om Bankklagenemnda.