Meny

Dette betaler du i mobilgebyrer

Foto: Mobilen.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mobilabonnementet ditt har en haug av skjulte kostnader.

Abonnementet du bestiller til din mobil kan se vel og bra ut på kontraktspapiret, med lave ringepriser og lav månedsavgift. Men det samme abonnementet kan ha gebyrer som er sure å måtte betale. Eksempelvis snakker vi om fakturagebyr, nytt SIM-kort, gjenåpning av abonnement, purregebyr og så videre.

Gebyrene varierer noe fra operatør til operatør, selv om noen gebyrer ser ut til å lyde samme beløp hos flere. Vi har tatt på oss økonomibrillene og saumfart mobilmarkedet for skjulte kostnader.

I første omgang presenterer vi gebyrene for de fire største operatørene i Norge: Telenor, NetCom, Tele2 og Chess. Se oversiktstabell nederst.

Telenor – tilbyr eFaktura
De fleste teknofile nordmenn betaler regninger via nettbank. Da er det surt å måtte betale fakturagebyr fordi operatøren ikke tilbyr eFaktura. Heldigvis tilbyr de aller fleste operatører nå eFaktura, også Telenor, og da slipper du å betale fakturagebyr. Telenor tilbyr også AvtaleGiro.

Som Telenor-kunde slipper du dessuten å betale for å gjenåpne et sperret abonnement, og du kan få gratis betalingsutsettelse på regningen.

Vi ser at Telenor kommer svært godt ut akkurat her. Papirfaktura koster 35 kroner, men operatøren tilbyr som nevnt eFaktura til kundene. Purregebyr er på 59 kroner, en tidel av inkassosatsen per i dag på 590 kroner, som også er maksimalt av hva selskapene kan kreve.

Ellers koster det altså ingenting å sperre – eller gjenåpne – abonnementet ved for eksempel tyveri, noe det selvsagt heller ikke burde, og du får dessuten nytt SIM-kort kostnadsfritt hvis du bestiller via Telenors nettsider.

NetCom – E-postfaktura, men gebyrer for alt
NetCom tilbyr i likhet med Telenor både eFaktura og AvtaleGiro, men i tillegg tilbyr de å sende deg regning per e-post. Det er positivt. Da bør du greit kunne slippe unna fakturagebyret på 39 kroner hvis du betaler regninger i nettbank. Vi synes imidlertid NetCom krever for store summer for nytt SIM-kort og gjenåpning av sperret abonnement:

Som vi ser tar NetCom seg betalt for flere ting som ikke burde kostet noe. Vi reagerer særlig på at nytt SIM-kort koster hele 250 kroner, ettersom dette burde vært gratis – eller i verste fall ikke kostet mer enn en hundrelapp.

Det er også skuffende at NetCom krever gebyr for gjenåpning av sperret nummer, og at dette dessuten koster 250 kroner – en latterlig sum. Det er forståelig at de tar betalt for betalingsutsettelse, og 50 kroner virker som et fair beløp, selv om Telenor-kunder i pengenød altså slipper å betale en krone hvis de sier ifra før forfallsdato.

Tele2 – 300 for å gjenåpne SIM-kort
Vi får rose Tele2, slik vi har rost Telenor og NetCom, for at de også tilbyr eFaktura (og AvtaleGiro). Dette er nemlig noe vi synes er særdeles viktig at en mobiloperatør tilbyr i 2009. Men det som snarere er kritikkverdig er at Tele2 krever hele 300 kroner (femtilapp mer enn NetCom) av sine stakkars kunder som for eksempel har vært så uheldige at de har mistet mobilen sin, og som derfor trenger å få sperret den.

Som nevnt er det skandaløst at Tele2 krever 300 kroner – eller 550 kroner hvis du vil få åpnet SIM-kortet med ekspressfart – for noe som ikke burde kostet en femtiøring en gang. Tele2 tar imidlertid mindre enn NetCom for både nytt SIM-kort og betalingsutsettelse.

Chess – full forvirring
Chess tilbyr både eFaktura, AvtaleGiro og e-postfaktura. Det har vært krevende å lete frem relevante gebyrer for de andre operatørene, men hos Chess var de strødd utover på forskjellige steder på nettsiden, og selv ikke den tilsynelatende lett tilbakestående «Nora» – den interaktive kundeservicedamen – forstod hva vi var ute etter. Vi fant imidlertid det meste av hva vi søkte etter en tids leting, og fikk svar på resten fra Chess.

Les også:
Beregn hvilket abonnement som er billigst for deg
Test: LG GW520 – Mye mobil for lite penger
En seier for mobilt bredbånd

Facebook på mobilen tar av

Vi synes det er positivt at Chess skiller mellom sperring på grunn av tapt SIM-kort og det at abonnementet har blitt stengt på grunn av manglende betaling, men vi synes likevel at 200 kroner er en betydelig straff for en stakkar som ikke har hatt råd til å betale mobilregningen en måned. Jevnt over er prisene på nivå med de andre operatørene, men betalingsutsettelse er gratis i to uker og det er bra.

      
 TjenesteTelenorNetcomTele 2Chess
 Papirfaktura35 kroner39 kroner35 kroner34 kroner
 Sperre abonnement:0 kroner0 kroner0 kroner0 kroner
 - gjenåpning0 kroner250 kroner300 kroner, ”ekspress” 550 kroner250 kroner, gratis ved tyveri
 Nytt SIM-kort0 kroner250 kroner100 kroner200 kroner
 Fakturakopigratis på e-post via Mine Sider50 kroner (gratis med e-postfaktura)tilgjengelig via Mine Sidergratis via Min Side
 Purregebyr59 kroner59 kroner59 kroner59 kroner
 Betalingsutsettelsegratis via Mine Sider (avdragsordning etter avtale)50 kroner30 kroner (inntil 30 dagergratis (14 dager
 Avdragsordning 90 kroner.  
 Spesifisert faktura  10 kroner15 kroner
 OppsigelsesgebyrOppsigelses-gebyr. Avhenger av rest bindings-tid, samt abonnements-type. Sjekk Mine Sider.Oppsigelses-gebyr. Avhenger av rest bindings-tid, samt abonnements-type. Sjekk Mine Sider.Oppsigelses-gebyr. Avhenger av rest bindings-tid, samt abonnements-type. Sjekk Mine Sider.Oppsigelses-gebyr. Avhenger av rest bindings-tid, samt abonnements-type. Sjekk Mine Sider.
Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus