- Helsekø-forsikring er lureri

<p>Over 100.000 nrodmenn har behandlingsforsikring (foto: Colourbox).</p>
Over 100.000 nrodmenn har behandlingsforsikring (foto: Colourbox).

<pHar du bruk for legebehandling for å komme raskere tilbake i jobb, er én telefonsamtale nok, mener professor. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om behandlingsforsikring/helseforsikring

Behandlingsforsikring/helseforsikring
Les mer om hva behandlingsforsikring er. Hva dekkes, og hva dekkes ikke?

I første halvår hadde 107.000 nordmenn forsikret seg mot å bli stående i helsekø. Dette er en økning på 23 prosent fra første halvår i fjor. Av disse var 91.000 personer forsikret gjennom arbeidsgiver, skriver Dagens Næringsliv.

For forsikringsselskapene betyr dette inntekter på 212 millioner kroner. Det viser omsetningstall Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) har hentet inn fra forsikringsselskapene.

«Som reiseforsikring»
Storebrand er fremdeles størst i dette markedet, men nye aktører tar innpå. Tryg Vesta har det siste året økt sin markedsandel fra åtte til 13 prosent. Selskapet tar 1300 til 1800 kroner per ansatt i bedriftsmarkedet.

Les mer om privatøkonomi:
Bruker 100.000 mer en de har
Skoleoppgave ble millionbutkk
Her er de hotteste ferieboligstedene

- Ventegarantien fra det offentlige er ikke god nok. Vi ser for oss at dette vil bli så utbredt som reiseforsikring, sier Sture Bø, direktør for salg i Tryg Vestas Healthcare og person til Dagens Næringsliv.

Mener bedriftene blir lurt
- Bruker bedriftene masse penger på behandlingsforsikringer, blir de lurt, mener professor i sosialmedisin og fastlege Dag Bruusgaard.

Han mener at diskusjonen rundt ventetid og ventelister er sterkt oppskrytt.

- Kan man som fastlege begrunne godt nok at pasienten trenger rask behandling, fordi vedkommende for eksempel ikke kan gå på jobb, så vil pasienten få det. Problemet med ventetid er sterkt overdrevet. Det er noen som tror at de blir gående for lut og kaldt vann om de får en skade, men det er det svært sjelden at man ser, sier Bruusgaard.

Han mener forsikringsselskapene først og fremst ser en mulighet til å tjene raske penger.

- Ja, det mener jeg. Med en telefon fra fastlegen vil pasienten stort sett kunne få forholdsvis rask behandling. Det har jeg opplevd selv, sier Bruusgaard.

Personvernpolicy