Store forskjeller i kommunale gebyrer
<pSjekk hvor du må betale mest og hvor du må betale minst.</p
I forskriften til kommunale vann- og avløpsgebyrerer det fastsatt at gebyrene ikke skal overstige kommunens nødvendige kostnader for tjenesten. Gebyrene skal følge selvkostprinsippet. Dette betyr at kommunen fastsetter gebyret på bakgrunn av et overslag over antatte direkte og indirekte kostnader knyttet til drifts-, vedlikeholds- og kapitalkostnader. Kommunen kan allikevel velge å holde gebyrene på et lavere nivå enn selvkost.
For avfallstjenesten gjelder også prinsippet om selvkost, men for dette området er kommunen i følge forurensningsloven pålagt å fastsette et gebyr som fullt ut dekker kostnadene ved tjenesten.
Kilde: SSB.
(ABC Nyheter): Endringene fra 2007 til 2008 er på mellom 5,8 prosent til 8,5 prosent. Det var årsavgiften på vann som økte mest. Dette kommer frem i tallmaterialet fra Statistisk Sentralbyrå om kommunale avgifter.
Kommunen skal ikke ta mer enn selvkost. Kommunen skal altså ikke tjene på disse tjenestene. Hvor mye kommunen dekker opp av utgiftene kalles for finansiell dekningsgrad. For avfallssektoren var dekningsgraden nesten 100 prosent. For vann og avløp er den lavere, noe som betyr at kommunen altså ikke får full dekning.
I undersøkelsen er det tatt utgangspunkt i en bolig på 120 kvadratmeter. Årlig vannforbruk ligger på 150 kubikkmeter.
Varierer med 10.000 kroner
Vi har lagt sammen de årlige kostnadene på de kommunale tjenestene. Dette er kostnader til vann, kloakk og feiing. Vi har ikke tatt med kostnaden på avfallshåndteringen fordi prisbildet her er uoversiktlig og vanskelig sammenlignbart.
Forskjellen mellom dyreste og billigste kommune er nesten 10.000 kroner.
I gjennomsnitt er tjenestene klart billigere i store kommuner (tett befolket) på grunn av stordriftsfordelene. Listen gir derfor ikke et bilde av hvem som er «flinkest» av kommunene. Selv om en kommune tar lave gebyrer, er det derfor fullt mulig at den burde vært billigere.
De billigste og de dyreste
Flå kommune i Buskerud er den dyreste kommunen med en totalkostnad på 11.644 kroner. Hadde vi tatt med de oppgitte kostnadene på avfallshåndteringen ville Lardal Kommune i Vestfold vært den dyreste.
Ingen av kommunene som er blant de dyreste har særlig mange innbyggere. Det viser at det ikke er er noen fordel å være liten i slike sammenhenger. Ikke minst er det dyrere å drifte slike tjenester i spredtbebygde strøk.
Valle Kommune topper listen over de billigste med en kostnad på bare 2.020 kroner samlet. Hadde vi tatt med de oppgitte kostnadene på avfallshåndteringen ville Trondheim vært den billigste. Ellers er det verdt å merke seg at det er mange kommuner i Rogaland som er blant de billigste.
Artikkelen fortsetter under annonsenI gjennomsnitt var den samlede kostnaden 5.776 kroner.
Eiendomsskatt er en annen kommunal inntektkilde. Her kan du se oversikten over hvilke kommuner som tar eiendomskatt.
De dyreste | ||||||
Kommune | Sammenlagt | Avløp | Vann | Feiing | ||
0615 Flå | 11 644 | 6 158 | 5 016 | 470 | ||
0728 Lardal | 11 092 | 5 301 | 4 789 | 1 002 | ||
0516 Nord-Fron | 9 933 | 6 614 | 3 044 | 275 | ||
0434 Engerdal | 9 866 | 5 066 | 4 450 | 350 | ||
1234 Granvin | 9 271 | 2 800 | 6 079 | 392 | ||
1567 Rindal | 9 255 | 5 150 | 3 890 | 215 | ||
0536 Søndre Land | 9 188 | 5 338 | 3 508 | 342 | ||
1936 Karlsøy | 9 103 | 5 287 | 3 547 | 269 | ||
1919 Gratangen | 9 102 | 3 027 | 5 640 | 435 | ||
0827 Hjartdal | 9 070 | 4 870 | 3 850 | 350 | ||
2025 Tana | 8 965 | 4 624 | 3 904 | 437 | ||
1848 Steigen | 8 962 | 4 125 | 4 500 | 337 | ||
0538 Nordre Land | 8 950 | 5 195 | 3 350 | 405 | ||
0541 Etnedal | 8 870 | 4 640 | 3 740 | 490 | ||
0817 Drangedal | 8 861 | 5 000 | 3 600 | 261 | ||
1940 Kåfjord | 8 846 | 5 575 | 2 881 | 390 | ||
1724 Verran | 8 679 | 4 127 | 4 210 | 342 | ||
0914 Tvedestrand | 8 641 | 4 621 | 3 820 | 200 | ||
1662 Klæbu | 8 525 | 3 970 | 4 200 | 355 | ||
1617 Hitra | 8 496 | 3 230 | 4 627 | 639 | ||
0714 Hof | 8 442 | 5 110 | 3 042 | 290 |
De billigste | ||||||
Kommune | Sammenlagt | Avløp | Vann | Feiing | ||
0940 Valle | 2 020 | 850 | 850 | 320 | ||
1124 Sola | 2 163 | 1 073 | 930 | 160 | ||
1601 Trondheim | 2 341 | 1 333 | 863 | 145 | ||
1129 Forsand | 2 428 | 1 035 | 1 185 | 208 | ||
1120 Klepp | 2 466 | 1 380 | 936 | 150 | ||
1103 Stavanger | 2 592 | 1 401 | 1 023 | 168 | ||
1211 Etne | 2 639 | 1 247 | 1 082 | 310 | ||
1502 Molde | 2 651 | 1 165 | 1 186 | 300 | ||
1102 Sandnes | 2 664 | 1 464 | 1 032 | 168 | ||
1520 Ørsta | 2 812 | 1 357 | 1 211 | 244 | ||
1833 Rana | 2 816 | 1 199 | 1 232 | 385 | ||
1232 Eidfjord | 2 832 | 1 416 | 1 416 | 0 | ||
2004 Hammerfest | 2 931 | 1 004 | 1 749 | 178 | ||
1519 Volda | 2 940 | 1 402 | 1 305 | 233 | ||
1001 Kristiansand | 2 979 | 1 824 | 874 | 281 | ||
0301 Oslo kommune | 3 004 | 1 708 | 1 173 | 123 | ||
1539 Rauma | 3 015 | 1 373 | 1 372 | 270 | ||
1149 Karmøy | 3 058 | 1 383 | 1 510 | 165 | ||
1119 Hå | 3 089 | 1 830 | 1 045 | 214 | ||
0604 Kongsberg | 3 154 | 1 830 | 1 005 | 319 | ||
1201 Bergen | 3 170 | 1 415 | 1 462 | 293 |
Kilde Statistisk Sentralbyrå.
Gjennomsnittskostnadene
De fire største byene er alle med blant de billigste kommunene.
Slik er gjennomsnittskostnadene for de kommunale tjenestene:
Tjeneste | 2007 | 2008 | Endring | |
Avfall og renovasjon | 2 033 | 2 150 | 5,8 % | |
Avløp | 2 721 | 2 920 | 7,3 % | |
Vann | 2 352 | 2 552 | 8,5 % | |
Feiing | 300 | 319 | 6,3 % |
Slik er kostnadene målt
Årsgebyret på vann og kloakk skal enten beregnes på grunnlag av målt eller stipulert vannforbruk, eller med en fast og variabel del (todelt gebyrordning) som henholdsvis refererer seg til kommunenes faste og variable kostnader på vann- og avløpssektoren.
For å få sammenlignbare tall er gebyrene for vann og avløp knyttet til en standard bolig 120 kvadratmeter på ett mål tomt med stipulert vannforbruk etter kommunens satser eller et vannforbruk på 175 kubikkmeter i året der det er vanlig å betale etter faktisk forbruk målt med vannmåler.
Artikkelen fortsetter under annonsenRenovasjonsgebyret måles ut fra et standard helårsabonnement. Utviklingen av særlig renovasjonstjenesten de siste årene gjør at tjenesten varierer noe fra kommune til kommune og gjør det vanskelig å foreta en eksakt sammenligning av gebyrene for denne tjenesten.
Feieavgift: Feieavgiften måles ut fra feiing av et pipeløp.