Overskuddet krymper for DN

Administrerende direktør og sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, ble opplagsvinner i 2008, men et sviktende annonsemarked gjorde at overskuddet krympet betydelig. Foto: Jarl Fr. Erichsen, Scanpix.
Administrerende direktør og sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, ble opplagsvinner i 2008, men et sviktende annonsemarked gjorde at overskuddet krympet betydelig. Foto: Jarl Fr. Erichsen, Scanpix.

<pDet tross omsetningsrekord for avisen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Dagens Næringsliv (DN) ble som de fleste andre nasjonale og internasjonale medier hardt rammet av finanskrisen foranlediget med Lehman Brothers' konkurs høsten 2008.

Som følge av krisestemning på verdens børser og stor pessimisme og frykt i markedet, falt annonseomsetningen til avisen hele 50 prosent etter Lehman Brothers' konkurs 28. september.

Avisen merket krisen på kroppen, og da fortrinnsvis innenfor stillings- og rubrikkmarkedet, som merket en markant nedgang i høst.

Stuper 38,4 millioner

Dermed krymper overskuddet til avisen betydelig fra 2007 til 2008.

I 2007 kunne DN avisen vise til et resultat på 88,6 millioner kroner i pluss før skatt, mens overskuddet i 2008 har krympet 34,8 millioner til 53,8 millioner kroner før skatt.

På bunnlinjen er overskuddet 38,5 millioner kroner.

Omsetningsrekord

Dette til tross for at omsetningsveksten på 2,2 prosent fra 2007 til 2008 gir rekordomsetning for avisen.

I 2008 hadde DN en omsetning på 591, 8 millioner kroner, mot 578,2 millioner kroner i 2007.

− Omsetningen er den beste i historien, skriver styret i årsberetningen.

Oppgangen kan ene og alene tilskrives økte inntekter fra abonnement og løssalg. I 2008 ble gjennomsnittlig opplag for avisen 82.775, noe som var en økning på 1.384 aviser fra året før. Dermed var igjen DN opplagsvinner blant norske dagsaviser, og inntektene fra abonnement og løssalg økte med drøyt 30 millioner kroner til 301 millioner kroner.

Annonsefall

Annonseinntektene sank derimot betydelig, med 17,5 millioner kroner til 287,9 millioner kroner. Annonseinntektene året før var 305 millioner.

− Resultatet for 2008 ble påvirket av konjunkturutviklingen, særlig i andre halvår. Da finanskrisen traff Norge for fullt hadde dette en umiddelbar og signifikant effekt for annonseomsetningen, skriver styret i årsberetningen.

DN-eier NHST Group og DN har lagt til grunn at annonseinntektene også i 2009 og 2010 vil falle om lag 20 prosent.

Kuttet 45 millioner

Derfor gjennomførte også avisen betydelige kostnadskutt i vinter. 25 ansatte av de da 215 ansatte sluttet eller pensjonerte seg, og 18 av 23 som søkte fikk innvilget sluttpakke fra avisen. En av frontfigurene for DNs magasinsatsing, journalist Bjørn Olav Nordahl, var en av dem.

Dermed kuttet DN kostnader for 45 millioner kroner, som forsvant sammen med de ansatte som sluttet. Restruktureringskostnader på 15 millioner kroner er tatt med i regnskapet for 2008, og bidrar dermed til å forverre driftsresultatet betydelig fra 82,4 millioner i 2007 til 43,4 millioner kroner i 2008.

Avisen har imidlertid fremdeles en god finansiell styrke. Egenkapitalandelen er 15,4 prosent og selskapet har ingen konsernekstern rentebærende gjeld. Fri egenkapital i selskapet utgjør 15,4 millioner kroner.

Tjente godt

Dagens Næringsliv hadde i 2008 lønnskostnader på 212 millioner kroner, mot 205,7 millioner året før. Ved utgangen av 2008 var det ansatt 208 på heltid, men avisen hadde totalt 226 ansatte. Kvinneandelen var 42 prosent.

Sjefredaktør og administrerende direktør, Amund Djuve, fikk i fjor 2,6 millioner kroner i fastlønn og bonus, i tillegg til fri bil.

DN.no faller på bunnlinjen

DN Nye Medier, som i hovedsak er nettsiden DN.no, opplever en lignende utvikling i 2008. Her krymper overskuddet fra fire til 2,2 millioner før skatt, men selskapet opplever også omsetningsvekst.

Omsetningen stiger knappe fem millioner kroner fra 42 millioner til 46,7 millioner kroner, men økte personalkostnader utlikner store deler av omsetningsveksten.

Driftsresultatet faller fra 2,9 millioner kroner til 522.249 kroner.

Vekst i annonseinntektene

I motsetning til papiravisen opplever DN Nye Medier faktisk vekst i annonseinntektene for 2008. Dette er den aller viktigste inntektskilden for nettavisen, og stiger fra 39 millioner i 2007 til 45 millioner kroner i 2008.

− Selskapet ble ikke rammet spesielt av nedgangskonjunkturen i 2008, men utsiktene for 2009 er usikre, skriver styret i årsberetningen.

Styret skriver at de økte driftskostnadene − som i hovedsak kommer i form av økte personalkostnader − skyldes en videre satsning på innholdet og kvalitet i produktene gjennom blant annet økte ressurser.

− Selskapet har iverksatt tiltak på slutten av 208 for å redusere kostnadsnivået, skriver styret.

Personvernpolicy