Stevner DNB NOR for dårlig spareprodukt

John Christian Elden er advokaten til Petter Røeggen. (foto: Scanpix)
John Christian Elden er advokaten til Petter Røeggen. (foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pIvar Røeggen mener DNB NOR må betale ham 266.000 kroner fordi banken solgte ham et spareprodukt det var umulig å ikke tape penger på. Tirsdag stevnet han storbanken for retten. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Forbrukerrådet i ryggen, håper Røeggen at Oslo tingrett vil komme til samme konklusjon som Bankklagenemnda gjorde i januar.

Røeggen investerte 500.000 kroner i strukturerte spareprodukter i år 2000. Han tok opp lån for å investere, og da bindingstida var ute i 2006, viste det seg at han hadde tapt 266.000 kroner på spareproduktene. Bankklagenemnda avgjorde 20. januar i år at bankens salg var i strid med god forretningsskikk. Men DnB NOR vil ikke følge uttalelsen fra nemnda og betale Røeggen tilbake pengene han har tapt.

Umulig å ikke tape
Tirsdag ble DNB NOR stevnet for retten. Røeggen har sagt at han er villig til å følge saken helt til Høyesterett om nødvendig.

– Det er neppe grunnlag for å finne fram til en minnelig løsning, og det er således ikke ønskelig med rettsmekling, står det i stevningen fra advokat John Christian Elden som fører Røeggens sak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Banken har avvist at den bør betale tapet Røeggen hadde på investeringen. Slik forbrukermyndighetene og advokaten ser det, har imidlertid banken holdt tilbake vesentlige opplysninger og på den måten sikret seg selv svært godt og nærmest gjort det umulig for kundene å tjene penger på produktet.

– Profesjonelle finansfolk ville aldri hatt noe med et slikt produkt å gjøre. Dette er en viktig prinsippsak fordi DNB NOR er en stor bank som har solgt mannen i gata et spareprodukt som er søppel, sier Elden til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

14 tapte milliarder
Saken mellom Ivar Petter Røeggen og DNB NOR er en pilotsak som kan bane veien for mange andre.

Ifølge bladet Dine Penger var så mange som 154.000 nordmenn med på slike strukturerte spareprodukter. Ved årsskiftet 2006/2007 hadde bankene lånt ut 34 milliarder kroner til investering i sammensatte spareprodukter. Anslagsvis har disse kundene tapt om lag 14 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Får Røeggen medhold i sitt syn om at avtalen skal annulleres, betyr det at banken må betale ham tilbake pengene han har tapt. I tillegg krever han saksomkostningene dekket.

Klag nå!
– For Forbrukerrådet handler Røeggen-saken i bunn og grunn om nordmenns rett til trygge spareprodukter og bankenes samfunnsansvar for produktsikring, sier direktør Randi Flesland i en pressemelding.

Hun oppfordrer alle sparere som har tapt penger på slike produkter til å klage til

Bankklagenemnda så snart som mulig. Det vil forhindre at kravene foreldes.

– Over 1.000 saker har til nå kommet inn til Bankklagenemnda om strukturerte spareprodukter, og antallet stiger fra dag til dag, står det i pressemeldingen fra Forbrukerrådet. (©NTB)