Obama hjalp til med å redde Opel
<pTysklands statsminister Angela Merkel forteller at en samtale med USAs president Barack Obama bidro til å sikre salget av bilprodusenten Opel.</p
Etter lange og harde forhandlinger ble det natt til lørdag klart at det canadiske selskapet Magna og den russiske banken Sberbank overtar aksjemajoriteten i Opel og Vauxhall. De to europeiske bilprodusentene har til nå vært eid av det kriserammede amerikanske selskapet General Motors (GM).
Merkel sier forhandlingene satte forholdet til Nord-Amerika på prøve. Hun forteller at hun snakket med Obama fredag, og at de to regjeringssjefene var enige om å gjøre det de kunne for å finne en god løsning for Opel.
- Denne samtalen påvirket åpenbart forhandlingene, framholder Merkel.Opel i RusslandTyske myndigheter har lovet å gi Opel et overgangslån på 1,5 milliarder euro, noe som tilsvarer drøye 13 milliarder kroner. I tillegg er det ventet at selskapet vil få lånegarantier til en verdi av 40 milliarder kroner.Den canadiske bildelsprodusenten Magna samarbeider med Russlands nest største bilprodusent GAZ, i tillegg til Sberbank.
Avtalen som nå er inngått, innebærer at GAZ skal produsere Opel-biler for det russiske markedet ved sin nyåpnede fabrikk i Nizjnij Novogorod, nordøst for Moskva.
Også i Canada vil det bli produksjon av Opel-biler, lover Magnas styreformann Frank Stronach.- Jeg vet at vi kan bli konkurransedyktige og skape jobber i USA og Canada, sier Stronach til avisa The Globe and Mail.
Fabrikker bestårDet canadiske selskapet har samtidig lovet at ingen av Opels fire fabrikker i Tyskland vil bli lagt ned. Men det er varslet at 2.600 av til sammen 26.000 arbeidsplasser kan forsvinne.Det er ventet at General Motors vil be om konkursbeskyttelse i løpet av neste uke, og av den grunn hastet det med å finne en løsning for Opel. Sjefen for selskapets europeiske virksomhet, Carl-Peter Forster, sier den tyske bilprodusenten er reddet for denne gang.
- Dette er begynnelsen på en ny framtid for Opel, arbeiderne og varemerke, spår han.Magna eier fra før den østerrikske bilprodusenten Magna Steyr. I tillegg produserer selskapet bildeler for General Motors, Ford og Chrysler i USA, Volkswagen og BMW i Europa og Toyota i Japan.