Obama hjalp til med å redde Opel

Obama hjalp til med å redde Opel
Obama hjalp til med å redde Opel

<pTysklands statsminister Angela Merkel forteller at en samtale med USAs president Barack Obama bidro til å sikre salget av bilprodusenten Opel.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter lange og harde forhandlinger ble det natt til lørdag klart at det canadiske selskapet Magna og den russiske banken Sberbank overtar aksjemajoriteten i Opel og Vauxhall. De to europeiske bilprodusentene har til nå vært eid av det kriserammede amerikanske selskapet General Motors (GM).


Merkel sier forhandlingene satte forholdet til Nord-Amerika på prøve. Hun forteller at hun snakket med Obama fredag, og at de to regjeringssjefene var enige om å gjøre det de kunne for å finne en god løsning for Opel.


- Denne samtalen påvirket åpenbart forhandlingene, framholder Merkel.Opel i RusslandTyske myndigheter har lovet å gi Opel et overgangslån på 1,5 milliarder euro, noe som tilsvarer drøye 13 milliarder kroner. I tillegg er det ventet at selskapet vil få lånegarantier til en verdi av 40 milliarder kroner.Den canadiske bildelsprodusenten Magna samarbeider med Russlands nest største bilprodusent GAZ, i tillegg til Sberbank.


Avtalen som nå er inngått, innebærer at GAZ skal produsere Opel-biler for det russiske markedet ved sin nyåpnede fabrikk i Nizjnij Novogorod, nordøst for Moskva.
Også i Canada vil det bli produksjon av Opel-biler, lover Magnas styreformann Frank Stronach.- Jeg vet at vi kan bli konkurransedyktige og skape jobber i USA og Canada, sier Stronach til avisa The Globe and Mail.


Fabrikker bestårDet canadiske selskapet har samtidig lovet at ingen av Opels fire fabrikker i Tyskland vil bli lagt ned. Men det er varslet at 2.600 av til sammen 26.000 arbeidsplasser kan forsvinne.Det er ventet at General Motors vil be om konkursbeskyttelse i løpet av neste uke, og av den grunn hastet det med å finne en løsning for Opel. Sjefen for selskapets europeiske virksomhet, Carl-Peter Forster, sier den tyske bilprodusenten er reddet for denne gang.


- Dette er begynnelsen på en ny framtid for Opel, arbeiderne og varemerke, spår han.Magna eier fra før den østerrikske bilprodusenten Magna Steyr. I tillegg produserer selskapet bildeler for General Motors, Ford og Chrysler i USA, Volkswagen og BMW i Europa og Toyota i Japan.

Personvernpolicy