GM et langt skritt nærmere konkurs

Lille speil på bilen der, hva vil skje med GM her? Konsernledelsen i General Motors satt onsdag i krisemøter for å finne ut hvordan de kan redde selskapet fra konkurs. Foto: REUTERS/ Christinne Muschi /SCANPIX.
Lille speil på bilen der, hva vil skje med GM her? Konsernledelsen i General Motors satt onsdag i krisemøter for å finne ut hvordan de kan redde selskapet fra konkurs. Foto: REUTERS/ Christinne Muschi /SCANPIX.

<pLedelsen i General Motors har trukket tilbake tilbudet om å bytte gjeld mot aksjer, fordi for få låntakere var interessert i tilbudet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Detroit (NTB-Reuters-AP): Dermed kan det gå mot den største konkursen i amerikansk industri noensinne.

GM har allerede mottatt nesten 20 milliarder dollar i statlige lån av Obama-administrasjonen, og har fått frist til mandag med å legge fram en restruktureringsplan.

Planen innebærer blant annet redusering av gjeld, kutt i lønnsutgifter, og nedleggelse av flere fabrikker.

Klarer ikke GM å gjennomføre planen, må selskapet søke konkursbeskyttelse. I så fall står selskapet overfor en svært omfattende omstillingsprosess.

Hva nå?

Gjeldssanering er et viktig ledd i planen, men onsdag kunngjorde GM at selskapet ikke hadde nådd fram med tilbudet til kreditorene om å bytte 10 prosent av aksjene mot obligasjoner til en verdi av 27 milliarder dollar (om lag 172,5 milliarder kroner).

Det amerikanske bilkonsernet - ett av verdens største - kan dermed gå konkurs.

Konsernledelsen satt hele onsdag i møter for å finne ut hva de skal gjøre nå.

Byttehandelen var sett på som GMs siste mulighet til gjeldssanering, og dermed overlevelse.

Men spesialkomiteen for krisen i USAs bilindustri, som rapporterer direkte til president Barack Obama, skal imidlertid være villig til å diskutere alternative løsninger.

Omstilling

Siden desember i fjor har Obama-administrasjonen pumpet inn 36,6 milliarder dollar i USAs kriserammede bilindustri. Av disse har 19,4 milliarder gått til GM mot at selskapet legger en holdbar omstillingsplan på bordet innen 1. juni.

Som betingelse for ytterligere statlige midler til GM, krever myndighetene at minst 90 prosent av aksjeeierne, i tillegg til fagorganiserte arbeidere, må bli enige om tiltak som vil gi betydelige kostnadskutt.

Fagorganisasjonene til de GM-ansatte gjennomfører nå avstemninger over en avtale om medvirkning til redning av konsernet.