GM på randen av konkurs

<span style="border-collapse: separate; color: #000000; font-family: 'times new roman'; font-size: 16px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px" class="Apple-style-span"><span style="color: #003366; font-family: Myriad; font-size: 13px" class="Apple-style-span">Kriserammede amerikanske General Motors sliter med å overtale lånegiverne sine. Foto: Scanpix<br></span></span>
Kriserammede amerikanske General Motors sliter med å overtale lånegiverne sine. Foto: Scanpix

<pGeneral Motors (GM) sier at for få av selskapets kreditorer er villige til å bytte gjeld mot eierandeler. Dermed går det mot konkursbeskyttelse for den kriserammede bilprodusenten.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GM har fått frist til mandag med å legge fram en restruktureringsplan for selskapet. Mislykkes dette, må GM søke konkursbeskyttelse.

Onsdag kunngjorde GM at selskapet ikke har nådd fram med sitt tilbud til selskapets kreditorer om å bytte i alt 27 milliarder dollar (om lag 172,5 milliarder kroner) i gjeld mot eierandeler i selskapet. Det amerikanske bilkonsernet – ett av verdens største – kan dermed gå konkurs.

Kreditorene ble lovet en eierandel på 10 prosent i et framtidig restrukturert General Motors (GM) hvis lånene blir ettergitt.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er spesialkomiteen for krisen i USAs bilindustri, som rapporterer direkte til president Barack Obama, villig til å diskutere alternative løsninger, dersom svaret fra kreditorene blir negativt.

Omstilling

Obama-regjeringen har siden desember i fjor pumpet inn 36,6 milliarder dollar i USAs kriserammede bilindustri. Av disse har 19,4 milliarder gått til GM mot at selskapet legger en holdbar omstillingsplan på bordet innen 1. juni.

Med et nei fra långiverne kan General Motors søke om konkursbeskyttelse. I så tilfelle kan selskapet stå overfor en svært dyptgripende omstillingsprosess. Denne vil trolig innebære at eiere og kreditorer blir sittende igjen med langt mindre penger enn ved den alternative løsningen som blir drøftet.

De GM-ansatte bilarbeidernes faglige organisasjoner gjennomfører nå avstemninger om en avtale om medvirkning til redning av konsernet. Avtalen gir de ansatte et eierskap på 17,5 prosent i et omstrukturert GM, i tillegg til aksjer og obligasjoner for milliardbeløp.