GM på randen av konkurs

Kriserammede amerikanske General Motors sliter med å overtale lånegiverne sine. Foto: Scanpix
Kriserammede amerikanske General Motors sliter med å overtale lånegiverne sine. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pGeneral Motors (GM) sier at for få av selskapets kreditorer er villige til å bytte gjeld mot eierandeler. Dermed går det mot konkursbeskyttelse for den kriserammede bilprodusenten.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

GM har fått frist til mandag med å legge fram en restruktureringsplan for selskapet. Mislykkes dette, må GM søke konkursbeskyttelse.

Onsdag kunngjorde GM at selskapet ikke har nådd fram med sitt tilbud til selskapets kreditorer om å bytte i alt 27 milliarder dollar (om lag 172,5 milliarder kroner) i gjeld mot eierandeler i selskapet. Det amerikanske bilkonsernet – ett av verdens største – kan dermed gå konkurs.

Kreditorene ble lovet en eierandel på 10 prosent i et framtidig restrukturert General Motors (GM) hvis lånene blir ettergitt.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er spesialkomiteen for krisen i USAs bilindustri, som rapporterer direkte til president Barack Obama, villig til å diskutere alternative løsninger, dersom svaret fra kreditorene blir negativt.

Omstilling

Obama-regjeringen har siden desember i fjor pumpet inn 36,6 milliarder dollar i USAs kriserammede bilindustri. Av disse har 19,4 milliarder gått til GM mot at selskapet legger en holdbar omstillingsplan på bordet innen 1. juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med et nei fra långiverne kan General Motors søke om konkursbeskyttelse. I så tilfelle kan selskapet stå overfor en svært dyptgripende omstillingsprosess. Denne vil trolig innebære at eiere og kreditorer blir sittende igjen med langt mindre penger enn ved den alternative løsningen som blir drøftet.

De GM-ansatte bilarbeidernes faglige organisasjoner gjennomfører nå avstemninger om en avtale om medvirkning til redning av konsernet. Avtalen gir de ansatte et eierskap på 17,5 prosent i et omstrukturert GM, i tillegg til aksjer og obligasjoner for milliardbeløp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel

Tysklands regjering skulle i løpet av onsdagen avgjøre hvem den ønsker som ny partner for den GM-eide bilprodusenten Opel. Hvis en ny samarbeidsavtale går i orden, kan den tyske staten også komme til å gi direkte økonomisk støtte til Opel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål fra fjernsynsselskapet ARD om regjeringen vil gi såkalt overgangsstøtte til Opel, svarte finansminister Peer Steinbruck at det er «godt mulig». – Det vil avhenge av hva som skjer med GM i USA, framholdt han.

GM eier også den svenske bilfabrikken SAAB. Men ifølge nyhetsbyrået TT vil SAAB neppe bli rammet særlig hardt hvis GM må søke konkursbeskyttelse og rekonstruere virksomheten, siden det svenske selskapet allerede er inne i en slik omstillingsprosess.

Chrysler

Ledelsen og de ansatte i Chrysler ventet onsdag også spent på en avgjørelse om sitt konserns framtid. Chrysler er den minste av de «tre store» i USAs bilindustri, nest etter GM og Ford. Ford er alene om å ha greid seg gjennom krisetidene uten å måtte be om statlige lån.

Chrysler-ledelsen vil selge unna nøkkelverdier for deretter å starte på nytt i samarbeid med italienske Fiat. Planen granskes av en dommer i skifteretten, og hvis han godkjenner den, kan et «nytt Chrysler» se dagens lys i løpet av få dager, skriver nyhetsbyrået AP.

Dette selskapet vil trolig bli ledet av folk fra Fiat, men beholde Chryslers anlegg og produksjonsarbeidere. Selskapet skal produsere mindre og mer bensingjerrige biler, som blir stadig mer etterspurt i USA. (©NTB)