Økende kortmisbruk

Økende kortmisbruk
Økende kortmisbruk

<pKortsvindelen øker, viser tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se også

Kredittkortkalkulator
Her kan du finne ut hvilket kort som er best for deg. Legg inn dine egne forutsetninger for bruk av kortet, og se hvordan de forskjellige kortleverandørene kommer ut av det.

Kortsvindelen var på omtrent 200 millioner kroner i 2008, mot 141 millioner kroner i 2007.

Kortsvindelen utgjør likevel en svært liten andel av nordmenns totale kortbruk på 609 milliareder kroner. Misbruket var 0,3 promille av den totale kortbruken i fjor.

Misbrukes mest i utlandet
Det er mest kortsvindel i utlandet. Noen opplever at kortet deres blir misbrukt i minibanker, hoteller eller restauranter når de er på reise.

- Folk bør være ekstra påpasselige hvis de skal på sommerferie utenlands. Svindlere kan ha montert kopieringsutstyr på minibanker og terminaler. Det er lurt å skjule koden når du taster den inn, sier senior kommunikasjonsrådgiver Stine Neverdal i FNH.

I Norge er det montert anti-kopieringsutstyr på minibankene, og det gjør dem mindre utsatt for svindel. Samtidig er det rapportert om en del tilfeller av skimming, altså kopiering av kortopplysninger, på ubetjente bensinstasjoner det siste året.

Kortene er blittt sikrere
Magnetstripene på kortene suppleres med en chip, en elektronisk brikke. Alle nye betalingskort kommer nå med chip. Og over 77 prosent av betalingsterminalene i butikkene her i landet har utstyr for å lese disse kortene.

- Kort med chip er vanskeligere å kopiere og deretter misbruke enn de tradisjonelle kortene. Vi håper dette bidrar til å redusere svindelen, sier Neverdal.

Råd for sikrerer kortbruk

  • Kortet må oppbevares slik at kort og/eller PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre
  • Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen - heller ikke til banken eller politiet
  • Skjerm PIN-koden ved bruk, og ikke la noen titte over skulderen din
  • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er utfylt riktig
  • Hvis kortet blir borte, meld fra umiddelbart til Bankenes meldingstjeneste på telefon 800 30 250 (fra Norge) eller +47 22 21 40 55 (fra utlandet)
  • Hold utkikk etter noe unormalt ved terminalen eller minibanken, og avslå håndsrekning fra "gode hjelpere"
  • Les gjennom og følg med på kontoutskriften
  • Ikke legg igjen kortnummeret på ukjente nettsteder
  • Betalingskort og mobiltelefon bør holdes atskilt slik at de ikke blir borte samtidig
  • Lagre telefonnummeret til Bankenes meldingstjeneste på din mobiltelefon

Personvernpolicy