Økonomisk grums i Forsvaret:Kaptein fikk sparken

Salget av mer enn 100 militære lastebiler gikk inn på kapteinens egen konto. Han måtte forlate Forsvaret. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter
Salget av mer enn 100 militære lastebiler gikk inn på kapteinens egen konto. Han måtte forlate Forsvaret. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEtter at en kaptein satte penger fra salg av militære kjøretøyer på privat konto, måtte han forlate Forsvaret. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag skrev ABC Nyheter at hjemmefrontmuseets leder Arnfinn Moland har hatt kontoer utenfor de offisielle regnskapene.

Også en kaptein tilknyttet Forsvarets museer (FMU) lot det private initiativ gå vel langt da han satte penger fra salg av militære lastebiler inn på egen konto.

- Han tok de, men Moland lar de være, påpeker en kilde som ikke ønsker å bli navngitt, til ABC Nyheter.

Da Forsvarets interne granskere sjekket forhold rundt en byttehandel med M-6-lastebiler, fant de ut at kapteinen drev «egen forretning» med museets materiell.

Forholdet beskrives i en rapport fra Administrativ kontroll ved Forsvarsstaben som «økonomiske misligheter».

Solgte til privatpersoner

Opprinnelig skal Forsvarets museer (FMU) ha fått mer enn 160 lastebiler stilt til disposisjon. Disse bilene er egentlig amerikansk materiell og det trengs derfor særlige avtaler for å få dem registrert på privatpersoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Museet solgte derfor lastebilene ved via en utenforstående vennskapsforening for å skaffe seg andre objekter av museal interesse, men for dyrt for budsjettet. Betingelsen var derfor at lastebilene bare kunne selges til vennskapsforeningens medlemmer og at pengene skulle settes inn på en egen konto som igjen skulle kontrolleres av en representant for museet.

Les også: Krigskjendis med ulovlige kontoer

Men den selvstendige vennskapsforeningen skal likevel ha solgt lastebilene til en rekke privatpersoner, noe som skapte betydelig engstelse for økonomiske krav siden de nye eierne ikke ville få de nødvendige tillatelser til omregistrering og bruk av det amerikanske materiellet.

Penger på egen konto

Verre er det at kapteinen, som var den ansvarlige hos FMU, setter pengene inn på privat konto. Han bruker så midlene til å skrive en egen bok innenfor sitt fagområde. I tillegg betaler kapteinen både for større restaureringer, honorarer og utgifter til en ekstern konsulent.

Det skal også i denne saken være foretatt utbetalinger som ikke er rapportert inn til Ligningsmyndighetene.

ABC Nyheter har ikke lyktes i å få kapteinen til å gi sine vurderinger av disse forholdene som ble avdekket i 2006.