Tvang Acta til kursendring

Acta-sjef Simen Mørdre har fått mye kritikk for salgsmetodene. (Foto: Scanpix)
Acta-sjef Simen Mørdre har fått mye kritikk for salgsmetodene. (Foto: Scanpix)

<p- Vi har tatt til oss signalene fra myndighetene, sier informasjonsdirektør Rune Wangsmo i Acta. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har fått signaler fra Kredittilsynet flere ganger og også gjennom det nye Mifid-regelverket. Dette har vi nå tatt til oss når vi nå endrer måten vi skal betjene kundene våre på, sier informasjonsdirektør Rune Wangsmo til DN.no.

Onsdag ble det kjent at Acta endrer kursen i forhold til kundene sine, og strammer inn virksomheten sin overfor småsparerne.

Fra nå av sikter det finansielle rådgivningsselskapet seg inn mot de større og mer profesjonelle kundene.

- Dette er nok en respons på besøkene Kredittilsynet har avlagt, sier underdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

I fjor avla Kredittilsynet Actas filial i Stavanger et besøk for å se om selskapet fulgte reglene for rådgivning og salg av spareprodukter. Acta fikk kritikk, og tilsynet varslet at selskapet ville få pålegg om retting.

Kredittilsynets pålegg offentliggjøres snart
Men arbeidet med Acta-saken har tatt lenger tid for Kredittilsynet enn først antatt, og pålegget har latt vente på seg.

Les også: Strammer inn overfor småsparere
Galskap å belåne
Pluss i råttent marked
Rush av sinte kunder

I januar i år bekreftet tidligere seksjonssjef Eystein Kleven i Kredittilsynet overfor DN.no at det kunne dreie seg om begrensninger når det gjelder omfanget av finansiell rådgivning, eller krav til endring av struktur når det gjelder rådgiveres insitamenter.

DN.no er kjent med at Kredittilsynet har vært i kontinuerlig kontakt med Acta, og at Kredittilsynets nye krav til selskapet blir kjent i løpet av kort tid. Mye tyder nå på at Acta har tatt innover seg korrespondansen med Kredittilsynet.

Massiv kritikk mot råsalg av spareprodukter
Acta har måtte tåle massiv kritikk for salget av kompliserte spareprodukter til uerfarne investorer og småsparere. Både DN.no og Dagens Næringsliv har flere ganger omtalt saker hvor Acta har vært involvert.

- Råsalget av spareprodukter har helt klart svekket omdømmet til selskapet. Å endre insentivsystemet for rådgiverne kan bidra til et ryddigere forhold til kundene, noe som vil tjene selskapet på lang sikt, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Acta åpner nå for å ta en fast årlig avgift for tjenestene sine, og at provisjonslønnen faller helt bort. De «små» kundene skal håndteres online og på telefon gjennom nye kompetansesentre, mens rådgiverne først og fremst skal konsentrere seg om de større og mer profesjonelle kundene.

Personvernpolicy