Vil stanse juks i handelen med strøm

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDet foregår mye snusk og direkte juks i handelen med strøm til forbrukere, mener strømdirektør. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Se også

Strøm
Les mer om forbrukermarkedet for strøm på ABC Penger.

Markedsoversikt strøm
Denne markedsoversikten viser hvilke aktører som tilbyr strøm basert på spotpris.

– Bransjen har likhetstrekk med bruktbilhandel tidlig på 50-tallet, sier administrerende direktør Erik S. Winther i Gudbrandsdal Energi.

Winther blir torsdag valgt som leder i et nytt omsetningsutvalg som skal rydde opp i forholdene – i tett samarbeid med Forum for Strategisk Nettutvikling (FSN), Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

– Dette er sparringpartnere som er viktige for å få renere og ryddigere forhold i strømbransjen. Jeg tror faktisk at vi kan oppnå en skjerpet strømbransje og noe nytt og banebrytende for kundene gjennom den jobben vi nå skal gjøre, sier Winther til NTB.

Useriøse selgere

Han mener at det er rene kjeltringstreker som foregår i strømhandelen. Årsaken er at det ikke finnes skikkelige sanksjoner overfor juksemakerne. Taperne er strømkundene og de seriøse aktørene i markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan jukset foregår, skal han fortelle aktørene i bransjen og myndighetene om under en konferanse på Beitostølen torsdag.

– Det starter allerede med markedsføringen som ofte er i strid med gjeldende lov og forskrift. Vi ser også eksempler på at nett og strøm blandes på den måten at markedsføringen av strøm rettes direkte mot kunder i selskapenes nettbase.

Mye av handelen foregår i dag på internett, som er blitt den viktigste markedsplassen. Der kan vanlige strømkunder gå inn på et selskap og bestille et produkt. Det som kan skje er at de får et annet og dyrere produkt enn det de har bestilt. Og er ikke kundene våkne, vil de ikke legge merke til det, sier Winther.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Helt utrolig

– Det er nesten helt utrolig at en bransje kan være bekjent av tilstander som dette, sier han og nevner selskapet B2C som eksempel fordi selskapet nå er borte fra markedet. Konsesjonen er trukket av NVE.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette selskapet figurerte lenge som det billigste på strøm i Norge på Konkurransetilsynets nettsider. Når en kunde ville bestille strøm hos B2C var svaret at de for tiden ikke hadde det aktuelle produktet for salg, men et som var nesten like billig. Slik skaffet selskapet seg kunder, og solgte et produkt som ikke var markedets billigste.

Etter en periode kunne B2C og andre mindre PC-selskaper forsvinne helt, og kundene ble automatisk overført til såkalte ventetariffer hos sine nettselskaper. Dette er tariffer med vesentlig høyere pris enn vanlige tariffer, og ikke alle gjør kundene oppmerksomme på at de betaler for mye. Slik kan vi ikke ha det, sier Winther.

Opprydding

Snusket foregår både i de små PC-selskapene som plutselig dukker opp og skaffer seg åtte til ti tusen kunder på kort tid, og hos større, etablerte selskaper. Winther sier at det handler både om hele bransjens omdømme, i tillegg til kundenes trygghet. Han ønsker seg sanksjoner som svir overfor juksemakerne, sik at de samme kjeltringstrekene ikke skjer igjen og igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Winther velges torsdag som leder i FSNs nye omsetningsutvalg som skal bidra til mer fair konkurranse i omsetningen av elektrisk kraft. Daglig leder Knut Lockert i FSN sier at ikke alle i strømbransjen er like flinke til å holde seg til regelverket, og at det er behov for en opprydding i den delen av bransjen som retter seg mot sluttbrukerne. (©NTB)