Gratulerer med våte bukser

<strong>Våte bukser:</strong> Plate- og filmbransjen har gitt sin “verste fiende” en gigantisk følgespot på seg, og sitter selv igjen i stummende mørke, skriver forfatteren. Foto: <a href="http://www.flickr.com/photos/jimmyroq/" title="Link to jimmyroq's photostream">jimmyroq</a> / <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/">CC BY-SA 3.0</a><strong><br></strong>
Våte bukser: Plate- og filmbransjen har gitt sin “verste fiende” en gigantisk følgespot på seg, og sitter selv igjen i stummende mørke, skriver forfatteren. Foto: jimmyroq / CC BY-SA 3.0

<pAlle kjenner til uttrykket “å tisse i buksa for å holde seg varm”. På fredag vant film- og musikkbransjen noen skikkelig våte bukser.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Menneskene bak Pirate Bay ble dømt til ett års fengsel og til betale 30 millioner svenske kroner til platebransen, på fredag.Menneskene bak Pirate Bay ble dømt til ett års fengsel og til betale 30 millioner svenske kroner til platebransen, på fredag.

Alle kjenner til uttrykket “å tisse i buksa for å holde seg varm”. I dag har film- og musikkbransjen vunnet noen skikkelig våte bukser.

Stockholm tingrett avsa i dag dommen mot de som står bak Pirate Bay og dømte de til å betale en erstatning på 30 millioner svenske kroner (rundt 24 millioner norske kroner) og 1 års fengsel. Les hele dommen her (pdf-dokument) eller se hele dekningen av Pirate Bay på nrk.nos samleside , samt her på NRKbeta.

Rettighetsorganisasjonen er selvsagt fornøyd og i flere medier kan man lese at norske artister skal feire i kveld. Det mener jeg de har ingen grunn til. Her er hvorfor:

1) De får ingen penger
Selv om Pirate Bay tapte, vil aldri pengene bli betalt. Det finnes ingen verdier av noen størrelse hos Pirate Bay som kan inndras, og de dømte sier rett ut at de heller brenner pengene enn å betale. Så artistene og organisasjonene bak får ikke pengene de har blitt tilkjent i dommen.

2) Kjempereklame for Pirate Bay
Gjennom kontinuerlig dekning i media de siste månedene har Pirate Bay fått en PR man bare kan drømme om. Til og med bestemor vet hvordan fildeling fungerer. Det hadde vært interessant å se hvordan trafikken deres har gått de siste månedene… Plate- og filmbransjen har gitt sin “verste fiende” en gigantisk følgespot på seg, og sitter selv igjen i stummende mørke. For hva er det som skjer etter dommen?

3) Brukerne blir enda sintere
På forum, Twitter, Facebook, nettaviser og blogger skriver folk rett ut at de aldri kommer til å kjøpe en eneste CD eller DVD mer. Plate- og filmbransjen har altså klart å gjøre sine beste kunder enda sintere, og risikerer boikott og enda dårligere salg. En særdeles dårlig strategi og jeg lurer på hvem det er som sitter og klekker ut strategiene for dem. “Hva om vi irriterte på oss mange av kundene våre? Spesielt de som er trendsettere og som driver fram nye artister?” Vedtatt.

4) Teknisk umulig
En dom i Sverige vil få ingen praktisk betydning for den tekniske driften av Pirate Bay. Serverne deres er spredt over hele verden, og de sier selv at de ikke engang vet hvor de er. Så selv om Pirate Bay blir dømt i Sverige, kan driften fortsette akkurat som før.

Hva burde de ha gjort?

Jeg har jobbet med markedsføring i mange år, og innend det faget driver man ofte med det som kaller SWOT-analyse. Det står for Strengths, Weaknesses, Opportunities, og Threats - her forklart på Wikipedia.

Hva er det så som er styrken til Pirate Bay? Det er gratis og enkelt.
Hva er svakheten? Det er ulovlig å piratkopiere. Og fildeling er ikke så enkelt for de som ikke kan dette allerede.
Hva er mulighetene her? Man kan få “kundene” over på andre løsninger.
Hva er truslene? Mange, men en trussel er at mange plateselskaper går konkurs, at ingen vil betale for noe som helst, at man aldri klarer å stoppe fildeling osv.

Dessverre virker det på meg som plate- og filmbransjen har ignorert det andre ordet i analysen av hvorfor Pirate Bay er en suksess: De har bare fokusert på ordet gratis og ikke på ordet enkelt.

Plate- og filmbransjen må sørge for at deres løsninger er enklere enn Pirate Bay sine. Det er ikke så helt enkelt å laste ned musikk fra Pirate Bay. Du må…

- skrive navn på låt i felt
- klikke på fil
- laste ned
- spille

Dette kan selvsagt gjøres enklere og bedre.

1) Man KAN konkurrere med gratis
Spotify er et utmerket eksempel. Der er det bare to trinn:

- skrive navn på låt i felt
- trykke play

iTunes på iPhone er et annet. Jeg sitter på en cafe og hører en låt. Jeg holder telefonen opp i lufta og starter Shazam. Den finner låta, jeg klikker på den og vips er jeg i iTunes-butikken, trykker på kjøp og skriver passordet mitt. To minutter senere har jeg låten med meg - lovlig kjøpt på telefonen.

Så det går an å gjøre ting lettere enn ulovlig nedlasting. I stedet for å lage idiotiske kampanjer hvor man prøver å få unge folk til å se sammenhengen mellom kirkegårder og ulovlig nedlasting, så bruk tid og krefter på å forklare at det finnes alternativer som er enklere.

Sett dere ned med Telenor og Netcom og lag mobilabonnementer der nedlasting av lovlig musikk er gratis/inkludert i abonnementet - slik at kidsa ikke behøver å betale i dyre dommer for å laste ned låter via 3G når de er på farta.

Sett dere ned med topp designere og interaksjonsdesignere og lag maler for hvordan musikkbutikker skal være. Hvorfor er det enklere for meg å kjøpe flybilletter hos Norwegian enn musikk på nettet? Fordi Norwegian har satt kunden først, og gir meg alle muligheter for å finne billigst mulig billett på det tidspunktet som passer meg - de er på min side.

2) En verden - ikke 200 land
Plate- og filmbransjen tror visst fortsatt at man seiler over Atlanteren i dampbåter. At man ikke får vite om ting som skjer i USA fordi vi er i Norge. Derfor opererer de med lisenser og avtaler som totalt ignorerer at unge folk ikke tenker på landegrenser og hvor ting kommer fra. En kul låt fra Brasil? En spennende nettside i Australia? En designer fra Canada? En sko jeg kan bestille fra Island?

Folk skjønner ikke hvorfor de ikke kan høre på enkelte låter i Spotify i Norge, men hvis du kjører bilen over grensa og går inn på en nettcafe i Strømstad så kan du. De skjønner ikke hvorfor de ikke kan se amerikanske musikkvideoer på YouTube eller serier på Hulu.com. De aksepterer ikke at trege sjefer i plate- og filmbransjen ennå ikke har klart å lage systemer der en artist kan gis ut over hele verden i det øyeblikk vedkommende er signert opp til et plateselskap.

Jeg synes det er skrekkelig at dette ikke er løst ennå! Det er 2009. Vi har hatt internett i over 20 år. Og fortsatt så opererer vi med denne kunstige oppdelingen av verden?

Hva er det unge folk bruker mest tid på når de er på nettet? Sosiale nettverk. På tvers av hele verden. Ingen som bryr seg om hvilket land en person er i, hva slags nettverk hun sitter på eller hvor hun er født.

3) Nå. Ikke om en stund men NÅ.

Illustrasjon: Eirik Solheim / eirikso.comIllustrasjon: Eirik Solheim / eirikso.com

Tenk deg at jeg er fan av Lost (det er jeg ikke, skrekk - men la oss late som) og så sendes den ferskeste episoden av Lost akkurat nå i USA. Hvorfor kan ikke jeg kjøpe den og se den her i Norge nå? Ikke i morgen men nå? Kollega Eirik Solheim lagde tegneserien “How Bob the Millionaire became a pirate” (se illustrasjon til høyre) i 2005. Og den er akkurat like aktuell i dag - fire år senere!!

Jeg kan fortsatt ikke kjøpe amerikanske serier selv om jeg betaler flesk her i Norge. Jeg kan fortsatt ikke streame amerikanske filmer på bokser fra f. eks. Get eller Apple før uker etter at filmene har kommet i USA. Jeg må fortsatt vente til filmene er ferdig på kino før jeg kan se dem hjemme. Hva er det for en merkelig tankegang? Hvorfor er det ok at jeg betaler 100 kroner for å se en premierefilm på en kino, der det er flere ledd mellom de som lager filmen og meg, mens det ikke er mulig å betale 100 kroner for å se samme filmen lovlig hjemme? Det henger ikke sammen i det hele tatt. (Det er dessuten lite miljøvennlig fordi jeg må reise til kinoen og dessuten kjøper unødvendig snop og blir usunn).

Mens jeg skrev denne artikkelen kommenterte Frode Svendsen følgende på saken vår om at Pirate Bay ble dømt:

Pirate Bay´s første server er utstillt på Teknisk museum i Stockholm. Foto: Scanpix / AFP Photo / Jessica GowPirate Bay´s første server er utstillt på Teknisk museum i Stockholm. Foto: Scanpix / AFP Photo / Jessica Gow

Jeg hørte en tale holdt av Cory Doctorow , anerkjent forfatter og blog-journalist, hvor han forteller en liten historie om et softwarefirma du kanskje har hørt (Valve) som fortalte at måten de har kuttet mest mulig ned på antall stjålne spill fra land som Russland er zero-day lansering. Mao. valgte de tidligere å vente 1-3 måneder med å lansere nye spill i Russland, etter at de var lansert i f.eks. USA. Tanken var at dermed kunne de begrense mengden av stjålne kopier.. Sannheten var at når de sluttet med denne kunstige pausen mellom lanseringer, så stupte også antall stjålne kopier.

Nettopp! Fordi det kommer nå, ikke neste uke. Det er akkurat det samme med all annen media. Britney Spears nye album kom i butikkene i Norge senere enn i USA. I mellomtiden hadde masse mennesker lastet det ned.

Vi lever i en tid hvor folk forventer “instant gratification” - øyeblikkelig stilling av behov - og da kan ikke plate- og filmbransjen operere med “neste uke” eller “til sommeren”.

Det er bare NÅ! som funker.

Gratulerer!

De dømte i Pirate Bay-saken sier rett ut at de heller brenner pengene enn å betale. Foto: AndyArmstrong / CC BY-SADe dømte i Pirate Bay-saken sier rett ut at de heller brenner pengene enn å betale. Foto: AndyArmstrong / CC BY-SA

Så gratulerer til film- og platebransjen i dag. Sammen med strategene og juristene deres har dere tisset skikkelig i buksa. Det er varmt og godt nå, men om en stund blir det enda kaldere enn det var før dere gikk til sak mot verdens største nettsted for fildeling.

Og så vil jeg si til slutt: Jeg støtter ikke ulovlig nedlasting av musikk: Jeg kjøper musikk jeg liker hos iTunes, amiestreet og 7digital, jeg bruker Spotify når det er fest og jeg kjøper en haug med DVDer som jeg ripper og legger inn på maskinen hjemme (med et tungt hjerte - møkkaplast - jeg vil helst kjøpe filmene som DRM-frie filmer og laste dem ned).

Jeg har venner som er musikere og driver plateselskap - og som ser at folk forsyner seg av musikken deres uten å betale.

Men jeg ergrer meg grønn over den etter min mening hodeløse strategien som ligger bak denne rettssaken. Og fatter ikke hva film- og platebransjen holder på med. De har innhold som alle vil ha, men de klarer ikke å selge det til oss på en ordentlig måte? Fascinerende og trist.

Les også hva Thomas Gramstadd i EFF Norge sier: Heller bensin på bålet , hva Jan Omdahl i Dagbladet skriver om “Generasjonskløften” , hva Gisle Hannemyr sier om dommen på deltemeninger.no samt NRKbetas sak om Peter Sunde hos Grosvold - hvor både Peter Sunde selv og Gisle Hannemyr diskuterer Pirate Bay.

Står platebransjen igjen i våte bukser etter rettsaken? Si din mening i kommentarfeltet under.

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Retrohue her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden



Først publisert hos NRKbeta.no / CC BY-SA 3.0

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus