Harde tider for mobilkjemper

De to nordiske storprodusentene av mobiltelefoner, Nokia (bildet) og Sony Ericsson, sliter i hard motbakke. Denne uken la begge selskapene fram svake kvartalstall. Foto: Scanpix
De to nordiske storprodusentene av mobiltelefoner, Nokia (bildet) og Sony Ericsson, sliter i hard motbakke. Denne uken la begge selskapene fram svake kvartalstall. Foto: Scanpix

<pDet er harde tider for de nordiske kjempene innen mobiltelefoni. Sony Ericsson kvitter seg med 2.000 ansatte etter å ha tapt store summer i løpet av årets tre første måneder, og finske Nokia sliter også tungt.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterspørselen etter nye mobiltelefoner synker, og stadig flere av dem som kjøper mobil, velger billigere merker. Den globale økonomiske krisen har gjort folk mer skeptiske til å åpne pengepungen eller dra kredittkortet, noe som nå rammer mobilbransjen hardt.

Sony Ericsson har tapt 293 millioner euro, tilsvarende vel 2,5 milliarder kroner, i årets første kvartal, viste en regnskapsrapport fredag. Selskapet varslet allerede i mars svake resultater for første kvartal, etter et tap på 187 milliarder euro i siste kvartal i fjor.

Nokia-tap

Torsdag kunngjorde Nokia at selskapet fikk et tap før skatt på 12 millioner euro i første kvartal i år. I den samme perioden i fjor fikk den finske telekomkjempen en fortjeneste på 1,6 milliarder euro.

Talsmenn for Nokia sa torsdag at det finske konsernet regner med en nedgang i salget på rundt 10 prosent for 2009 som helhet.

Oppsigelsen av 2.000 ansatte i Sony Ericsson er en viktig del av et spareprogram som ifølge selskapet har en verdi av rundt 200 millioner euro. Spareprogrammet er det tredje på kort tid. Det første ble lansert i fjor og førte til oppsigelse av 2.000 ansatte.

Programmet hadde en verdi på 187 millioner euro. De andre ble introdusert i januar i år og skulle gi selskapet 180 millioner euro. Sparetiltakene som ble kunngjort fredag, skal være gjennomført innen midten av 2010. Det skal føre til en innsparing på 400 millioner euro.

Sparing

Sony Ericsson anslår at selskapet hadde en markedsandel på 6 prosent i første kvartal i år, en nedgang på to prosentpoeng fra fjerde kvartal 2008. Det totale salget av mobiltelefoner ventes å synke med minst 10 prosent i 2009, ifølge selskapets beregninger.

Dette stemmer helt overens med Nokias prognoser. Men selv om problemene er de samme, mener analytikeren Håkan Wranne i Swedbank at det er stor forskjell på de to selskapenes situasjon og framtidsutsikter.

For mens Nokia har greid å holde lønnsomheten oppe på et brukbart nivå, er situasjonen vanskeligere for Sony Ericsson. Det skyldes ikke minst at selskapet selger dyre mobiltelefoner som ikke slår igjennom i dagens markedssituasjon, sier Wranne. (©NTB)

Personvernpolicy