Reservedelskrise i Forsvaret:

Halve F16-styrken på verksted

Det norske luftforsvaret er svekket. Halve F16-styrken mangler reservedeler til sine motorer. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter
Det norske luftforsvaret er svekket. Halve F16-styrken mangler reservedeler til sine motorer. Illustrasjonsfoto: Forsvarets mediesenter

<pHalvparten av alle norske F16 kan i dag ikke brukes. Om lag 30 fly står på bakken fordi motorene mangler reservedeler. Årsak: Innføringen av nytt datasystem. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For å lette innføringen av et nytt datasystem i fjor sommer, bestemte Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) seg for å begrense innkjøpene av reservedeler til de 57 norske F16-jagerflyene. Det skaper nå problemer.

FLOs informasjonssjef Per Anders Bjørklund innrømmer at det nye datsystemet - SAP - har skapt problemer, men han understreker sterkt at dette ikke skal ha gått ut over beredskapen.


- Hvor mange som står til vedlikehold/ oppgradering og ikke minst er operative til enhver tid ønsker vi ikke å gå ut med. Men Forsvaret har og har hatt nok F-16 til å ivareta beredskapen, sier han til ABC Nyheter.

Etter det ABC Nyheter kjenner til fra flere kilder skal om lag halvparten av den norske F16-styrken på 57, være rammet. For å løse problemene har man blant annet tatt deler fra enkelte defekte flymotorer for å sikre driften av de operative.

Mangler reservedeler

- Vi har hatt en del motorer stående pga mangel på reservedeler, men redusert motortilgjengelighet har ikke gått utover beredskapen, sier Bjørklund.

- Vi opplever likevel at vi har utfordringer med driften. Et underskudd på reservedeler har medført at det har blitt mye ekstraarbeid for teknisk personell. Vi kan ikke legge skjul på at overgangen fra gammelt til nytt datasystem er en medvirkende årsak.

- Funksjonaliteten i det nye systemet og kvaliteten på overføringen av data mellom det gamle og det nye systemet har vært mangelfull. Som en konsekvens er lagernivåene av brukbare kompononenter og reservedeler lavere enn de skal være.

- Vi har imidlertid iverksatt tiltak for å løse dette, sier Bjørklund som ikke vil uttale seg om når man kan være tilbake til en normal tilstand.

- Flyr nok timer

Normalt skal de norske F16-flyene være på lufta i 9000 timer.For øyeblikket ligger man innenfor dette, men i FLO vil man ikke opplyse om hvor mange fly som belastes - og dermed heller ikke hvor mange som konkret må tilbringe tiden i hangar eller verksted.

- Status er at Luftforsvaret får flydd de timene de har estimert for inneværende år for F-16. Begge har høy prioritet innad i Forsvaret, og beredskapen er på et akseptabelt nivå. Mye takket være godt kvalifisert teknisk personell, sier han.

Også for redningshelikoptrene har det vært problemer med reservedeler. Per Anders Bjørklund sier at man for tiden ligger nær opptil 100 prosents tilgjengelighet for dem.

Også på andre områder har den kritiserte innføringen av SAP gitt Forsvaret problemer. Selv håndteringen av regninger, har vært i alvorlige vansker.

Personvernpolicy