Schibsted-tap på to milliarder
<pSchibsted-konsernet presenterte et tap på 2 milliarder kroner for fjerde kvartal 2008.</p
Nøkkeltall fra Schibsteds resultat for fjerde kvartal 2008 (sammenlignet med fjerde kvartal 2007):
* Resultat før skatt: -2.072 millioner kroner (177 millioner kroner)
* Driftsresultat: -100 millioner kroner (247 millioner kroner)
* Omsetning: 3.536 millioner kroner (3.622 millioner kroner)
Nøkkeltall fra Schibsteds årsresultat for 2008 (sammenlignet med 2007):
* Resultat før skatt: -684 millioner kroner (1.028 millioner kroner)
* Driftsresultat: 822 millioner kroner (1.177 millioner kroner)
* Omsetning: 13.740 millioner kroner (13.610 millioner kroner)
I samme kvartal 2007 leverte Schibsted et resultat på 177 millioner kroner. Tapet for fjerde kvartal 2008 ble verre enn analytikerne spådde på forhånd.
Det dårlige resultatet skyldes i all hovedsak svake annonsemarkeder i avisene. Rubrikkmarkedet faller delvis på grunn av at folk mister jobben og at færre boliger er på markedet i kjølvannet av finanskrisen.
– Økt arbeidsledighet og svake eiendomsmarkeder som følge av at finanskrisen har gått over i en realøkonomisk nedgangsperiode har ført til betydelige fall i rubrikkmarkedene på papir i alle Schibsteds markeder. Også rubrikkannonser på internett er rammet i form av svakere veksttakt, eller for enkelte kategorier tilbakegang, skriver Schibsted i kvartalsrapporten som ble lagt fram fredag.
Færre avislesere gjør dessuten også sitt til at Schibsted sliter. For å motvirke effekten av dette, satser Schibsted blant annet på å skru opp prisen på VG og Aftonbladet.
Konsernet har satt i gang det som omtales som et omfattende lønnsomhetsprogram, med samlet effekt på 1 milliard kroner for 2009, og fortsetter etableringen av Media Norge. Dessuten vil det bli iverksatt en samordning av virksomhetene i Aftonbladet og Svenska Dagbladet i et nytt Schibsted Sverige. (©NTB)