Schibsted-tap på to milliarder

NEDOVER: Konsernsjef Kjell Aamodt i Schibsted leverer ikke uventet et svekket resultat. Foto: Scanpix
NEDOVER: Konsernsjef Kjell Aamodt i Schibsted leverer ikke uventet et svekket resultat. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSchibsted-konsernet presenterte et tap på 2 milliarder kroner for fjerde kvartal 2008.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Schibsteds resultat

Nøkkeltall fra Schibsteds resultat for fjerde kvartal 2008 (sammenlignet med fjerde kvartal 2007):

* Resultat før skatt: -2.072 millioner kroner (177 millioner kroner)

* Driftsresultat: -100 millioner kroner (247 millioner kroner)

* Omsetning: 3.536 millioner kroner (3.622 millioner kroner)

Nøkkeltall fra Schibsteds årsresultat for 2008 (sammenlignet med 2007):

* Resultat før skatt: -684 millioner kroner (1.028 millioner kroner)

* Driftsresultat: 822 millioner kroner (1.177 millioner kroner)

* Omsetning: 13.740 millioner kroner (13.610 millioner kroner)

I samme kvartal 2007 leverte Schibsted et resultat på 177 millioner kroner. Tapet for fjerde kvartal 2008 ble verre enn analytikerne spådde på forhånd.

Det dårlige resultatet skyldes i all hovedsak svake annonsemarkeder i avisene. Rubrikkmarkedet faller delvis på grunn av at folk mister jobben og at færre boliger er på markedet i kjølvannet av finanskrisen.

– Økt arbeidsledighet og svake eiendomsmarkeder som følge av at finanskrisen har gått over i en realøkonomisk nedgangsperiode har ført til betydelige fall i rubrikkmarkedene på papir i alle Schibsteds markeder. Også rubrikkannonser på internett er rammet i form av svakere veksttakt, eller for enkelte kategorier tilbakegang, skriver Schibsted i kvartalsrapporten som ble lagt fram fredag.

Færre avislesere gjør dessuten også sitt til at Schibsted sliter. For å motvirke effekten av dette, satser Schibsted blant annet på å skru opp prisen på VG og Aftonbladet.

Konsernet har satt i gang det som omtales som et omfattende lønnsomhetsprogram, med samlet effekt på 1 milliard kroner for 2009, og fortsetter etableringen av Media Norge. Dessuten vil det bli iverksatt en samordning av virksomhetene i Aftonbladet og Svenska Dagbladet i et nytt Schibsted Sverige. (©NTB)