Kronesmell for Kjos

Foto: Scanpix.
Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSvak norsk valuta ga kraftig kostnadshopp og underskudd for Norwegian i fjerde kvartal. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- 2008 har vært et fryktelig vanskelig år, og vi hadde en fryktelig vanskelig fuel-situasjon. Men når vi vandrer inn i 2009, er vi faktisk ikke i dårlig humør - selv om det er vanskelig å se hva som skjer fremover, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos på fredagens kvartalspresentasjon.

- Vi må forvente at etterspørselen går ned, for det blir færre reisende. Men foreløpig har vi ikke blitt truffet så hardt, la han til.

Norwegian økte inntektene med 41 prosent til 1,6 milliarder kroner i fjerde kvartal sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2007.

Billettinntektene utgjorde 1,4 milliarder kroner i kvartalet.

Kostnadene økte samtidig med nærmere 50 prosent og utgjorde 1,66 milliarder kroner. Ifølge resultatrapporten skyldes økningen høyere produksjon og økte drivstoffutgifter.

I tillegg har den svake norske kronen ført til utfordringer i løpet av kvartalet. Kostnader på drivstoff, leasing, handling og andre kostnader i andre valutaer enn norske kroner har økt sammenlignet med tilsvarende periode ifjor, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kraftig vekst

I fjerde kvartal økte antall passasjerer med 11 prosent til 2.221.000. Kabinfaktoren ble 77 prosent, sammenlignet med 78 prosent i tilsvarende kvartal ifjor.

Norwegian hadde en vekst på hele 32 prosent i 2008. Totalt 9,1 millioner passasjerer fløy med Norwegian ifjor.

Les:Knallvekst for Norwegian

Hele 2008 endte med et overskudd på 0,7 millioner kroner, sammenlignet med 113 millioner kroner i 2007.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier Kjos.

Drivstoff-tap

Ekstraregningen på drivstoff i 2008 utgjorde 529 millioner kroner. I tillegg fikk Norwegian et urealisert tap på drivstoffsikring for 2009 på over 104 millioner som må belastes 2008-regnskapet.

- Dersom man justerer for den urealiserte effekten på 104 millioner kroner, hadde Norwegian et overskudd på 105 millioner før skatt, bemerker Bjørn Kjos.

Norwegian

(tall i millioner kroner)

Q4 2008

Q4 2007

Omsetning

1.615

1.145

Driftsresultat

- 198

- 36

Resultat før skatt

- 202

- 34