Saab får beskyttelse mot konkurs

Den svenske bilprodusenten Saab får nå tid på seg til å omorganisere selskapet. (Foto: Erik Abel, Scanpix)
Den svenske bilprodusenten Saab får nå tid på seg til å omorganisere selskapet. (Foto: Erik Abel, Scanpix)

<pTingretten i Vänersborg har innvilget Saabs søknad om gjeldsforhandlinger.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Saabs kommunikasjonsdirektør Christer Nilsson bekreftet tidligere i dag at selskapet hadde gått til Tingretten i Vänersborg i Sverige og søkt om konkursbeskyttelse. Denne søknaden er nå innvilget, melder NTB.

– Bakgrunnen er at vi vil sikre Saabs framtid, sa administrerende direktør i Saab, Jan Åke Jonsson, på en pressekonferanse i ettermiddag.

Tidligere i uken fikk det svenske bilkonsernet Saab beskjed om at de amerikanske eierne i General Motors om at det svenske selskapet ikke inngår i fremtidsplanene . Like etter meldte svenske myndigheter at de ikke aktet å drive den tradisjonsrike bilgiganten videre.

Må oppnå lønnsomhet

Konkursbeskyttelse eller företagssrekonstruksjon på svensk innebærer at Saab får tid på seg på å omorganisere selskapet. I Sverige innvilges en slik plan hvis det anses som sannsynlig at virksomheten kan oppnå lønnsom drift i framtiden.

Ifølge en pressemelding fra eieren General Motors skal omorganiseringen skje i løpet av tre måneder. Ifølge nyhetsbyrået Dow Jones skal Saab fremme et forslag til kreditorene innen tre uker.

Fra Tingretten oppnevnes det en rekonstruktør som skal hjelpe bilfabrikanten i prosessen. I tillegg får selskapet økonomisk støtte fra staten og må følge en formell prosess som er angitt i det svenske lovverket.

Ifølge svensk lov kan Saab foreta en rekonstruksjon mellom tre og 12 måneder og i den perioden er det ingen av selskapets kreditorer som kan kreve inn utestående eller sende inn en begjæring om konkurs.

Til grunn ligger en produktplan for ferdigstilling av en ny 9-5 og videreutvikling av 9-3. Deler av finansieringen skal komme fra eieren General Motors, men Saab kommer også til å trenge støtte fra den svenske staten i form av lånegarantier, ifølge Jonsson.

Planen bygger på fortsatt produksjon i Trollhättan, skriver NTB.

Kan ikke slås konkurs

Den viktigste delen i omstillingsprosessen blir å få droppet mye av gjelden. Ifølge Sveriges Television risikerer Saabs underleverandører å tape mellom to og tre milliarder svenske kroner om det til slutt ender i konkurs. Da blir det flere svenske selskaper enn Saab som går overende.

Konsekvensene av en rekonstruksjon kan føre til oppsigelser, nedleggelser og salg av deler av virksomheten, i tillegg til tilskudd av kapital som ikke minst eieren GM er opptatt av.

Saab har slitt økonomisk i flere år og så sent som i 2004 vurderte de amerikanske eierne å flytte produksjonen av mellomklassebiler til Tyskland.

Personvernpolicy