Handler ikke med Siemens

Ueninghet om kontraktsfortolkning og smøreturer. NAV nekter nå å ha noe forhold til Siemens. Foto: Scanpix.
Ueninghet om kontraktsfortolkning og smøreturer. NAV nekter nå å ha noe forhold til Siemens. Foto: Scanpix.

<pNå handler NAV ikke lengre med Siemens etter at en gransking avdekket overfakturering på hele 3,7 millioner kroner.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre granskninger av NAVs kontrakter med Siemens-eide SBS avdekket en overfakturering på 3,7 millioner kroner. I fjor sommer ba NAV om at beløpet ble tilbakebetalt, men det nekter Siemens.

Og nå begraver NAV kravet. Men de vil heller ikke inngå noen kontrakter med Siemens.

- Basert på Regjeringsadvokatens råd, har Arbeids- og velferdsdirektoratet konkludert med at vi ikke går videre med denne saken. Regjeringsadvokaten antar at det hefter betydelig prosessrisiko i forhold til 2,6 millioner kroner av det opprinnelige kravet på 3,7 millioner, sier Andrea Kilen, som er fungerende kommunikasjonsdirektør i NAV, til ABC Nyheter.

Denne tilstanden kan også komme til å vare en stund. I et internt NAV-notat fra 17. desember 2008 kritiseres Siemens for manglende samarbeidsvilje:

«Denne manglende samarbeidsviljen vil utgjøre en negativ referanse ... i forhold til eventuelle fremtidige konkurranser / anskaffelser.»

Smøretur

Tidligere har ABC Nyheter vist at en Siemens-betalt tur til Italia, med inkludert gratis drinker, landslagsdrakter og VM-kamp i fotball, blir regnet som en smøretur av de samme eksterne granskerne.

Men selv om NAV ikke vil risikere en rettssak for å få tilbake beløpet, har Siemens' opptreden fått konsekvenser:

- Vi har høsten 2008 vært i dialog med Siemens for om mulig å komme fram til en minnelig ordning av saken, men vi har ikke nådd frem. Saken ble endelig avsluttet fra vår side i oktober 2008. Etter dette tidspunkt er Siemens AS eller tilknyttede selskaper ikke engasjert i leveranser til NAV, fastslår Kilen.

Nå har NAV ingen kontrakter med Siemens eller selskaper tilknyttet IKT-giganten.

Få korrekte ordre

I den perioden som ble undersøkt av det eksterne firmaet Edbo risk management, hadde NAV (eller forgjengerne Aetat og Rikstrygdeverket) kontrakter verdt nesten 60 millioner kroner med selskaper i Siemens-sfæren.

En oppstilling gjort av Edbo viser at kun 5 av 1233 ordre har vært korrekt. I 93,92 prosent av tilfellene har SBS krevd for mye fra Aetat, ut fra kontrakttolkningen gjort av NAV.

Men hos Siemens mener man derimot at det er NAV som har begått feil.

- Det er NAV som har tolket kontrakten feil, og da blir også konklusjonen om at vi skal betale tilbake feil, sier kommunikasjonsdirektør hos Siemens, Gry Rohde Nordhus, til ABC Nyheter.

Hun ønsker ikke å kommentere det forhold at NAV nå nekter å inngå nye kontrakter med selskapet.

De forhold som Edbo har avslørt ligner veldig på den kontraktspraksis som SBS hadde overfor Forsvaret i sin tid. I forhold til fordelsoverføringer og overfakturering har Siemens tilbakebetalt om lag 75 millioner kroner til Forsvaret.

I tillegg fikk de avsløringene som kom i kjølvannet av Dalseide-utvalgets rapporter konsekvenser for flere enkeltpersoner i Forsvaret og hos ulike leverandører.

Økokrim etterforsker fortsatt ulike forhold knyttet til disse kontraktene.

Men NAV har valgt ikke å anmelde de forhold som er avslørt i egne rekker til Økokrim.

- Basert på anbefaling fra Regjeringsadvokaten har vi ikke anmeldt SBS til Økokrim, bekrefter NAV-direktør Kilen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus