Fortsatt få kunder som bytter bank

Fortsatt få kunder som bytter bank
Fortsatt få kunder som bytter bank
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pUtallige oppfordringer til tross: Flere bytter ikke bank nå enn før. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tall fra Norsk finansbarometer utført av TNS Gallup for Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) viser at seks prosent har byttet hovedbank det siste året. Det er like mange som i de foregående par årene.

– Sterk konkurranse om kunder er bra. For banknæringen er det derfor et mål at det skal være enklest mulig for kunder å skifte bank, sier senior kommunikasjonsrådgiver i FNH, Stine Neverdal, til NTB.

Urolig rentemarked
Neverdal i FNH tror mange har sittet på gjerdet under finanskrisen, og at det urolige rentemarkedet sist høst har gjort det vanskelig for kundene å skaffe seg oversikt.

Undersøkelsen som viser tallene for bankbytte er en årlig foreteelse som TNS Gallup gjennomfører for FNH.

– Den er blant de mest omfattende når det gjelder utviklingstrekk innenfor bank og forsikring, sier Neverdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun opplyser at det i mai i fjor ble innført nye bankbytte-regler som skal gjøre det enda enklere å bytte bank for dem som ønsker det. Nettstedet finansportalen.no blir anbefalt som nyttig for alle som ønsker å sammenligne tilbudene fra de forskjellige bankene.

En årsak til at så få likevel velger å bytte bank, kan være at Finansdepartementet fortsatt ikke tillater kunder å ta med seg kontonummeret fra sin gamle bank. Det var først da man åpnet for å ta med seg sitt gamle telefonnummer at konkurransen på mobilmarkedet tok av i Norge.

Les også:
Vil beholde kontonummeret
Nei til evig kontonummer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Unge bytter
Undersøkelsen viser at yngre i større grad enn eldre bytter bank, og blant de yngste er det også flere som har planer om å bytte bank den nærmeste tiden. De siste årene er det blitt mer vanlig at folk også har en tilleggsbank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I fjor skaffet åtte prosent av kundene seg en tilleggsbank mens 10 prosent gjorde det samme året før, sier Neverdal.

Hun mener forbrukerne blir stadig mer bevisste. Flere undersøkelser viser at pris og service er blant de viktigste grunnene til at folk bytter bank.

– Det er bra fordi det skjerper bankene og bidrar til at effektivitet og kundeservice kommer i fokus, sier Neverdal.

Norsk finansbarometer 2009, som undersøkelsen heter, ble gjennomført i løpet av årets to første uker blant et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 18 år.