Global bilkrise rammer Mellom-Europa hardt
<pKrisen i den internasjonale bilindustrien rammer også Mellom-Europa hardt. Stadig flere fabrikker i regionen som kalles Europas Detroit, må nå redusere produksjonen og permittere arbeidere.</p
General Motors-fabrikken i Gliwice sør i Polen er en av de mest effektive i hele GM-konsernet. Men denne måneden går bedriften ned fra tre til to skift i døgnet, og kvitter seg med midlertidig ansatte, skriver Financial Times.
– Alt gikk bra til i fjor, da bunnen falt ut av markedet, sier Tony Francavilla som er sjef for GMs Gliwice-fabrikk til den britiske finansavisen. Salget av Zafira-modellen, fabrikkens viktigste produkt, har stupt med rundt 30 prosent.
Ikke alene
Arbeiderne i Gliwice er ikke alene. I Romania har bilfabrikken Dacia – som eies av franske Renault – stanset produksjonen fire ganger i løpet av ett kvartal, og arbeidet settes ikke i gang igjen før 12. januar.
Tyske Audi har varslet produksjonsstans i en måned ved sin fabrikk i Györ vest i Ungarn. Audi sier opp 160 ansatte, mens japanske Suzuki kvitter seg med 1.200 av sine 5.500 arbeidere ved det ungarske datterselskapet Magyar Suzuki.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBakgrunnen for den reduserte produksjonen og nedbemanningene er det den tyske finansavisen Handelsblatt kaller «historisk dårlige salgstall». I Spania falt nybilsalget i fjor med hele 28,1 prosent og i Italia med 13,4 prosent.
Til Russland
Vest-Europa er det viktigste markedet for nye biler fra de østeuropeiske produsentene, fordi østeuropeere flest av økonomiske grunner helst kjøper brukt. Men en betydelig del av produksjonen går også til Russland.
Polen, Romania, Slovakia, Tsjekkia og Ungarn produserte i 2007 rundt 2,8 millioner biler. Tallet ble fordoblet fra 2000 til 2007, og kom i forfjor opp i rundt 14 prosent av den samlede bilproduksjonen i EU. (©NTB)