Global bilkrise rammer Mellom-Europa hardt

Russere demonstrerer mot økte avgifter på importerte biler. Finanskrisen har fått den russiske regjeringen til å sette opp tollen, og dette er bare ett av tegnene på at problemene i den amerikanske og japanske bilindustrien nå sprer seg til Øst- og Mellom-Europa. Mange av de store internasjonale bilkonsernenes datterbedrifter her må si opp folk og redusere produksjonen (Foto: Aleksander Demjantsjuk, SCANPIX/REUTERS)
Russere demonstrerer mot økte avgifter på importerte biler. Finanskrisen har fått den russiske regjeringen til å sette opp tollen, og dette er bare ett av tegnene på at problemene i den amerikanske og japanske bilindustrien nå sprer seg til Øst- og Mellom-Europa. Mange av de store internasjonale bilkonsernenes datterbedrifter her må si opp folk og redusere produksjonen (Foto: Aleksander Demjantsjuk, SCANPIX/REUTERS)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pKrisen i den internasjonale bilindustrien rammer også Mellom-Europa hardt. Stadig flere fabrikker i regionen som kalles Europas Detroit, må nå redusere produksjonen og permittere arbeidere.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

General Motors-fabrikken i Gliwice sør i Polen er en av de mest effektive i hele GM-konsernet. Men denne måneden går bedriften ned fra tre til to skift i døgnet, og kvitter seg med midlertidig ansatte, skriver Financial Times.

– Alt gikk bra til i fjor, da bunnen falt ut av markedet, sier Tony Francavilla som er sjef for GMs Gliwice-fabrikk til den britiske finansavisen. Salget av Zafira-modellen, fabrikkens viktigste produkt, har stupt med rundt 30 prosent.

Ikke alene

Arbeiderne i Gliwice er ikke alene. I Romania har bilfabrikken Dacia – som eies av franske Renault – stanset produksjonen fire ganger i løpet av ett kvartal, og arbeidet settes ikke i gang igjen før 12. januar.

Tyske Audi har varslet produksjonsstans i en måned ved sin fabrikk i Györ vest i Ungarn. Audi sier opp 160 ansatte, mens japanske Suzuki kvitter seg med 1.200 av sine 5.500 arbeidere ved det ungarske datterselskapet Magyar Suzuki.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnen for den reduserte produksjonen og nedbemanningene er det den tyske finansavisen Handelsblatt kaller «historisk dårlige salgstall». I Spania falt nybilsalget i fjor med hele 28,1 prosent og i Italia med 13,4 prosent.

Til Russland

Vest-Europa er det viktigste markedet for nye biler fra de østeuropeiske produsentene, fordi østeuropeere flest av økonomiske grunner helst kjøper brukt. Men en betydelig del av produksjonen går også til Russland.

Polen, Romania, Slovakia, Tsjekkia og Ungarn produserte i 2007 rundt 2,8 millioner biler. Tallet ble fordoblet fra 2000 til 2007, og kom i forfjor opp i rundt 14 prosent av den samlede bilproduksjonen i EU. (©NTB)

Foto: ScanpixFoto: Scanpix