Think har økonomiske problemer

Konsept EL -bilen Think Ox  ( til v) og Think City under en pressekonferanse på Fornebu i oktober. Foto: Heiko Junge / SCANPIX.
Konsept EL -bilen Think Ox ( til v) og Think City under en pressekonferanse på Fornebu i oktober. Foto: Heiko Junge / SCANPIX.

<pDet norske elbilselskapet Think har nok en gang økonomiske problemer.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om Think
• Det var Jan Otto Ringdal som startet produksjon av elektriske biler i 1990 under firmanavnet Pivco.
• Selskapet gikk konkurs i 1998 og de ansatte kjøpte boet.
•I 1999 kjøpte Ford Motor Company seg inn i selskapet som fikk navnet Think Nordic AS. Ford investerte 150 millioner dollar i bedriften.
• Ford trakk seg ut i 2002 og sveitsiske Kamkorp kjøpte selskapet i 2003.
• I 2006 gikk selskapet konkurs enda en gang og nye investorer (REC-gründerne Alf Bjørseth, Reidar Langmo og Jan-Olaf Willums) kjøpte boet for 14 millioner kroner.
• I to emisjoner i 2007 fikk selskapet inn 520 millioner kroner i frisk kapital, noe som la grunnlaget for en internasjonal satsing.
• I 2008 hentet den norske elbilprodusenten inn Richard Canny som sjef i selskapet. Australieren Canny har 25 års fartstid i Ford bak seg. I løpet av 2009 år skal det produseres flere tusen elbiler av typen Think City.
(©NTB)

Oslo (NTB): Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier regjeringen vil sikre risikokapital til miljøvennlige biler i Norge, slik at denne bilindustrien kan fortsette.

Fredag møtte ledelsen i Think Global statssekretærer i Nærings- og handelsdepartementet (NHD), Samferdselsdepartementet (SD) og Finansdepartementet (FIN) til et møte om den krevende situasjonen.

- Selskapet er i en krevende økonomisk situasjon. Bilindustrien verden over er spesielt hardt rammet av finanskrisen, og Think henvendte seg til oss og ba om dette møtet, sier statssekretær Rikke Lind (Ap) i Nærings- og handelsdepartementet til NTB.

Samferdselsministeren sier at vi i Norge ikke har en stor bilindustri, men vi har en som ligger fremst i verden på elfronten.

- Det å skaffe risikokapital til denne industrien vil bli en del av den tiltakspakken som regjeringen legger fram i januar, sier Navarsete.

- Vår bilindustri er ikke så stor, men veldig viktig. Derfor vil vi sikre den, påpeker statsråden.

Et hurtigarbeidende statssekretærutvalg med deltakere fra SD, MD og NHD vil nå gå gjennom de grønne bilpakkene andre land har presentert eller jobber med, for å vurdere tiltak rettet mot den grønne bilindustrien i Norge.

Kapitalutvidelse

Administrerende direktør i Think Global Richard Canny sier til NTB at selskapet for tiden er inne i en prosess med kapitalutvidelse.

- Vi begynte for kort tid siden med masseproduksjon av Think citybilen og tar sikte på å øke salget av denne både i Norge og i utlandet. Vi forventer at mesteparten av den nye kapitalen vil komme fra eksisterende aksjonærer og vi er takknemlige for at investorene fortsatt har tillit til oss, sier Canny.

Han mener Norge vil være et utmerket marked for elbiler framover. Men siden den globale bilindustrien for tiden er hardt rammet av økonomiske nedgangstider, blir Think-markedet også berørt.

- Vi er svært glade for den konstruktive dialogen som vi har med norske myndigheter om utviklingen, sier Canny.

Australske Richard Canny ble hentet til den norske elbilprodusenten som sjef i selskapet i august i år. Han har 25 års fartstid i Ford bak seg.

Europeiske tiltakspakker

På grunn av finanskrisen har flere land lansert tiltakspakker knyttet til bilindustri og transport. Mange av disse er direkte rettet inn mot mer miljøvennlige biler og spesielt elbiler.

For eksempel har den franske regjeringen lovet 400 millioner euro til et prosjekt for å etablere et stort nett av ladestasjoner og infrastruktur for elbiler i Frankrike.

Storbritannia har annonsert en tiltakspakke som forplikter staten til å bidra med 100 millioner pund over 5 år til demoprosjekter for elbiler og plug-in-hybrider, FoU-konkurranse hvis mål er å få ned kostnadene på elbiler, plug-in-hybrider og andre lavutslippsbiler og et program for offentlig innkjøp av lavutslippskjøretøy.

Den svenske regjeringen foreslo torsdag en støttepakke på til sammen 28 milliarder kroner til Volvo og Saab.

Av de 28 milliardene i totalpakken, skal 20 milliarder gis i form av garantier for lån øremerket omstilling til grønn teknologi og 3 milliarder kroner skal gis til et nytt forskningsinstitutt som skal drive med forskning og utvikling av miljøvennlige biler. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus