Økt frykt for global nedgang

En aksjemegler studerer utviklingen i kursene på børsen i Tokyo, der Nikkei-indeksen fredag steg med 2,7 prosent. Foto: Scanpix.
En aksjemegler studerer utviklingen i kursene på børsen i Tokyo, der Nikkei-indeksen fredag steg med 2,7 prosent. Foto: Scanpix.

<pFrykten for globale nedgangstider vokser etter en uke preget av massive jobbkutt og store svingninger på verdens børser.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At amerikanske myndigheter foreløpig ikke vil gripe inn for å redde landets bilindustri, bidrar også til den økende pessimismen.

Ett av finanskrisens siste konkrete utslag er at en russisk entreprenør har stanset byggingen av en skyskraper i Moskva, som var planlagt å bli Europas høyeste. Milliardæren Sjalva Tsjigirinskij sier at han var nødt til å stanse prosjektet på grunn av krisen.

Japans finansminister gir USA hovedskylden for å ha brakt en hel verden ut i økonomisk uføre. Han sier samtidig at Japan ikke har gjort noe galt, og understreker at landet er villig til å gjøre det som trengs for å få kontroll over svingningene i finansmarkedene.

– Uskyldig

– Krisen oppsto i den industrialiserte del av verden, som ledes av USA. Samtidig kan jeg si med 99 prosents sikkerhet at Japan ikke har noen del av skylden, sa finansminister Shoichi Nakagawa da han møtte utenlandske pressefolk i Tokyo fredag.

Japans økonomi er nest etter USA den største i verden, og landets økonomiske politikk får globale ringvirkninger.

Nakagawa pekte på Japans tilbud om et lån på 100 milliarder dollar til det internasjonale pengefondet IMF som ett av få konkrete utspill fra det økonomiske toppmøtet i USA forrige helg.

Analytikere mener at finansministeren bevisst bruker krisen til å styrke Japans profil internasjonalt.

Nei til statshjelp

Torsdag ble det også klart Kongressen i Washington sier nei til en rask redningspakke for bilindustrien. Bilgigantene Chrysler, Ford og General Motors får ingen strakshjelp slik de har bedt om. GM varslet fredag at selskapet må kutte produksjonen ved enda flere fabrikker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den amerikanske bilgiganten General Motors er blant de tre selskapene som har bedt om en rask redningspakke fra myndighetene, men som foreløpig må vente. Bildet er fra selskapets hovedkvarter i Detroit. (Foto: Reuters / Rebecca Cook / SCANPIX)Den amerikanske bilgiganten General Motors er blant de tre selskapene som har bedt om en rask redningspakke fra myndighetene, men som foreløpig må vente. Bildet er fra selskapets hovedkvarter i Detroit. (Foto: Reuters / Rebecca Cook / SCANPIX)

Dette øker frykten for at millioner av amerikanere blir kastet ut i arbeidsløshet.

De dystre utsiktene førte fredag til at europeiske aksjekurser hadde sunket med 2-3 prosent ved stengetid.

I USA åpnet samtidig Wall Street med en liten nedgang.

EU-lån

Også i Europa er det stor bekymring for bilindustrien, og sjefen for Ford i Tyskland Bernhard Mattes mener at EU bør gi lån på rundt 40 milliarder euro eller over 355 milliarder kroner til den europeiske bilbransjen.

– Hensikten må være å sette europeiske bilprodusenter i stand til raskere å møte EUs krav til effektiv drivstoffbruk og lave utslipp. Lånene vil være rentebelagt, og det dreier seg derfor ikke om gavepakker, hevder Mattes.

Oppsigelser

Asias bilindustri sliter også i bratt oppoverbakke. Verdens største bilprodusent målt etter omsetning, japanske Toyota, varslet fredag oppsigelse av 3.000 deltidsansatte i hjemlandet som følge av redusert etterspørsel.

Dagen før hadde Toyotas japanske konkurrenter Mazda og Honda kunngjort kutt av til sammen 2.700 arbeidsplasser, mens PSA Peugeot Citroën vil si opp 3.550 ansatte i Frankrike.

– Vi opplever den ene økonomiske bilulykken etter den andre, sier en analytiker.

Det globale tallet på oppsigelser utenfor finanssektoren krabber opp mot 200.000. (©NTB)

Personvernpolicy