Mot redningsplan for bilindustrien

Amerikanerne vil ikke lenger ha de bensinslukende SUV-ene og pick-upene som amerikansk bilindustri produserer, og om de ville kjøpe en, får de ikke lenger lån på grunn av den økonomiske krisen. I dag står fabrikkene foran konkurs. Foto: Scanpix/Reuters/Mike Blake
Amerikanerne vil ikke lenger ha de bensinslukende SUV-ene og pick-upene som amerikansk bilindustri produserer, og om de ville kjøpe en, får de ikke lenger lån på grunn av den økonomiske krisen. I dag står fabrikkene foran konkurs. Foto: Scanpix/Reuters/Mike Blake
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pHåpet svinner for den kriserammede amerikanske bilindustrien. Det hvite hus nekter å støtte redningsplanen som Demokratene mandag begynte behandlingen av i Kongressen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


– Vi er overrasket over at Demokratene i Senatet ville foreslå en redningsplan som ikke krever at bilindustrien tar de vanskelige beslutningene som trengs for å restrukturere og bli levedyktig, sa talskvinnen i Det hvite hus, Dana Perino.

Demokratene innledet mandag behandlingen av en plan for å gi en stadig mer desperat bilindustri et nødlån på 25 milliarder dollar, som skal tas av redningspakken på 700 milliarder dollar som ble vedtatt tidligere i høst.

Selv om alle parter er enige om at de tre store, General Motors, Ford og Chrysler, står i fare for å gå over ende, kanskje allerede før jul, er demokratene og Det hvite hus på full kollisjonskurs når det gjelder hvor mye som skal bevilges for å redde dem og hvilke mekanismer som skal brukes.

En rekke republikanske senatorer går resolutt imot å redde en industri de mener er skyld i sine egne problemer, og Det hvite hus vil nøye seg med å la dem bruke 25 milliarder dollar de fikk tidligere i høst, til å dekke umiddelbare behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De 25 milliardene ble opprinnelig bevilget for å hjelpe dem til å utvikle mer miljøvennlige og drivstoffgjerrige modeller enn dagens modeller, og demokratene mener disse pengene fortsatt skal brukes til det de er ment til.

Det hvite hus mener at de 700 milliardene skal reserveres for finanssystemet og ikke brukes til å berge industrier enkeltvis.

Betingelser

Demokratenes forslag er imidlertid ikke uten betingelser. Staten skal ta eierandeler i bytte mot nødlånene, det skal være begrensninger på hvor store bonuser sjefene kan ta ut, og forbud mot utbetaling av utbytte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusentene må også legge fram planer om hvordan de har tenkt at de skal fortsette å være levedyktige i en situasjon der de rammes av sviktende salg, kredittørke og økonomiske krisetider.

Observatørene mener demokratene har små muligheter til å få forslaget sitt gjennom. Bare to republikanere har sagt de vil støtte en redningsplan, mens flere demokrater har sagt de er uenige i redningsplanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dramatisk nedgang

General Motors meldte for få dager siden om en nedgang i salget på hele 45 prosent i oktober, mens Ford og Chrysler hadde en nedgang på rundt 30 prosent.

Alle tre tærer på kapitalen for å holde det gående, og General Motors sier de kan slippe opp for penger innen årets slutt om de ikke får hjelp, og gå konkurs.

Bilindustrien er helt sentral i amerikansk økonomi. General Motors alene har 54 fabrikker spredt over hele USA, og skulle de gå over ende, kan minst 3 millioner mennesker miste jobben og arbeidsledigheten øke til 10 prosent.

Ikke bare ville produsentene selv rammes. Både underleverandører, bilforhandlere, transportfirmaer og andre sektorer ville gå med i dragsuget, og datterselskaper i andre land, som Opel og Saab, ville også rammes.

Opel har bedt om en milliardgaranti fra den tyske regjeringen om morsselskapet skulle gå konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen vil ha bilene

For bare ti år siden hadde den amerikanske bilindustrien en markedsandel i på 70 prosent i USA, mot bare 47 prosent nå etter å ha fått hard konkurranse fra japanske og europeiske konkurrenter.

Situasjonen ble forverret da bensinprisene gikk i været de siste par årene og ingen lenger ville ha de store bensinslukende SUV-ene og pick-upene som industrien insisterte på å prioritere fordi de ga størst profitt.

Da krisen brøt ut for fullt i høst og kundene ikke lenger fikk lån til å kjøpe biler, ble situasjonen kritisk og industriens framtid usikker. (©NTB)