Statsbudsjettet 2009:Kritisk til økt bruk av bompenger
<pNAF er kritisk til økt bruk av bompenger og etterlyser ordninger som oppfordrer til å skifte ut gamle biler. Trygg Trafikk er glad for økt satsning på trafikksikkerhet. </p
Økte veibevilgninger blir godt mottatt både hos Norges Automobil-Forbund (NAF) og Trygg Trafikk.
- Hovedinntrykket er at regjeringen har lyttet til NAF og andre når det gjelder behovet for bevilgninger til norske veier, sier direktør Jan Johansen, til ABC Nyheter.
Men NAF-direktøren er likevel ikke helt fornøyd med statsbudsjettet for 2009. Organisasjonen mener at staten har råd til å finansiere veier uten å bruke bompenger:
- I 2009 stiller de 6,4 milliarder til disposisjon for norske riksveier. I tillegg tilkommer det bompenger på 5,7 milliarder.
- Da nærmer man seg en 50/50-finansiering mellom stat og bompenger, og det synes vi er kritisk.
Også når det kommer til miljøinsentiver for bilister, mener NAF at statsbudsjettet har mangler:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi etterlyser at regjeringen gjør noe med vrakpanten, slik at man får skiftet ut den eldre delen av bilparken. Vi har sagt at den bør ligge på mellom 5.000 og 10.000 kroner, sier Johansen.
- Når det gjelder avgiftene så får vi enda en omlegging av CO2-avgiftene. Biler som slipper ut lite CO2 blir premiert, og det synes vi er bra. Man har satt et innslagspunkt på et utslipp på 120 gram CO2 per kilometer.
- Det stimuleres ikke godt nok til å skifte ut en mer forurensende bilpark som ligger mellom 120 og 150 gram CO2 per kilometer, sier NAF-direktøren til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMyke trafikanter og økt sikkerhet
- Vi er glade for at det satses på trafikksikkerhet, og at budsjettet økes på nasjonalt nivå, sier Kari Sandberg, leder i Trygg Trafikk, til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenHun trekker blant annet frem satsingen på tilrettelegging for myke trafikanter:
- Vi ser at det legges opp til en økning til gang- og sykkelveier. Budsjettet økes med 21 prosent, til 500 millioner i 2009. Det er vi fornøyde med, fortsetter hun.
Når det kommer til midtrekkverk på veiene mener Trygg Trafikk at det gjøres for lite:
- Det er foreslått en økning fra 9 kilometer i år til 15 kilometer i 2009. Men fremdeles utgjør dette bare 10 prosent av veistrekningene som har behov for det, sier Sandberg.
- De har også foreslått å endre prikkbelastningen for førerkort fra åtte til seks prikker. Det synes vi er positivt, legger hun til.