Statsbudsjettet 2009:Kritisk til økt bruk av bompenger

BOMPENGER: Man nærmer seg en 50/50-finansiering mellom stat og bompenger, og det synes vi er kritisk, sier lederen for NAF. (Illustrasjonsfoto: Scanpix)
BOMPENGER: Man nærmer seg en 50/50-finansiering mellom stat og bompenger, og det synes vi er kritisk, sier lederen for NAF. (Illustrasjonsfoto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pNAF er kritisk til økt bruk av bompenger og etterlyser ordninger som oppfordrer til å skifte ut gamle biler. Trygg Trafikk er glad for økt satsning på trafikksikkerhet. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF-direktør Jan Johansen er kritisk til økt bruk av bompenger. (Foto: NAF)NAF-direktør Jan Johansen er kritisk til økt bruk av bompenger. (Foto: NAF)

Økte veibevilgninger blir godt mottatt både hos Norges Automobil-Forbund (NAF) og Trygg Trafikk.

- Hovedinntrykket er at regjeringen har lyttet til NAF og andre når det gjelder behovet for bevilgninger til norske veier, sier direktør Jan Johansen, til ABC Nyheter.

Men NAF-direktøren er likevel ikke helt fornøyd med statsbudsjettet for 2009. Organisasjonen mener at staten har råd til å finansiere veier uten å bruke bompenger:

- I 2009 stiller de 6,4 milliarder til disposisjon for norske riksveier. I tillegg tilkommer det bompenger på 5,7 milliarder.

- Da nærmer man seg en 50/50-finansiering mellom stat og bompenger, og det synes vi er kritisk.

Også når det kommer til miljøinsentiver for bilister, mener NAF at statsbudsjettet har mangler:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi etterlyser at regjeringen gjør noe med vrakpanten, slik at man får skiftet ut den eldre delen av bilparken. Vi har sagt at den bør ligge på mellom 5.000 og 10.000 kroner, sier Johansen.

- Når det gjelder avgiftene så får vi enda en omlegging av CO2-avgiftene. Biler som slipper ut lite CO2 blir premiert, og det synes vi er bra. Man har satt et innslagspunkt på et utslipp på 120 gram CO2 per kilometer.

Leder i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, er positiv til økt satsning på trafikksikkerhet i statsbudsjettet. (Foto: Trygg Trafikk)Leder i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, er positiv til økt satsning på trafikksikkerhet i statsbudsjettet. (Foto: Trygg Trafikk)

- Det stimuleres ikke godt nok til å skifte ut en mer forurensende bilpark som ligger mellom 120 og 150 gram CO2 per kilometer, sier NAF-direktøren til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Myke trafikanter og økt sikkerhet

- Vi er glade for at det satses på trafikksikkerhet, og at budsjettet økes på nasjonalt nivå, sier Kari Sandberg, leder i Trygg Trafikk, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun trekker blant annet frem satsingen på tilrettelegging for myke trafikanter:

- Vi ser at det legges opp til en økning til gang- og sykkelveier. Budsjettet økes med 21 prosent, til 500 millioner i 2009. Det er vi fornøyde med, fortsetter hun.

Når det kommer til midtrekkverk på veiene mener Trygg Trafikk at det gjøres for lite:

- Det er foreslått en økning fra 9 kilometer i år til 15 kilometer i 2009. Men fremdeles utgjør dette bare 10 prosent av veistrekningene som har behov for det, sier Sandberg.

- De har også foreslått å endre prikkbelastningen for førerkort fra åtte til seks prikker. Det synes vi er positivt, legger hun til.