Meny

Trøster oss med puter og skogsturer under kredittkrisen

Når det er nedgang, blir vi kreative og må finne substitutter. Da blir det oppsving i aktiviteter som ikke koster mye penger. Foto: Colourbox.com.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med småkos og fattigmannsluksus skal nordmenn komme seg gjennom finanskrisen.

Oslo (NTB-Birgitte Iversen): Et par lekre puter fremfor ny sofa. Noen malingsstrøk fremfor nytt bad. Heller kino enn bytur. Med småkos og fattigmannsluksus skal nordmenn komme seg gjennom finanskrisen.

Børskrakk og global finanskrise sender mørke skyer over nordmenns privatøkonomi. Etter fire år med rekordhøy forbruksvekst er det brått stopp. Oppussing av bad og kjøkken har stoppet opp. Flatskjermene får henge igjen i butikken. Designere, restauratører og andre leverandører av luksusvarer og tjenester skjelver i buksene.

Og hva med oss forbrukere? Er moroa over? Kan vi ikke unne oss noen ting lenger?

Kreative i krise

Jo da, mener ekspertene.

- Man trenger ikke å henge helt med nebbet selv om renta går opp. Når det er nedgang, blir vi kreative og må finne substitutter. Disse kan kanskje til og med vise seg å fungere bedre og gi et nytt innhold i hverdagen, oppmuntrer forsker Christian Poppe i Statens senter for forbruksforskning (Sifo).

Sosialantropolog og forbruksanalytiker Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret følger opp.

- Jeg vil ikke bli overrasket hvis vi ser et oppsving i aktiviteter som ikke koster mye penger, som tur i skogen, sykling, matpakkespising, bruk av biblioteket og økt deltakelse under gratiskonserter og lignende. For mange kommer det sikkert til å gå sport i det, tror Øye.

Tepper og stearinlys

Prognosesenteret venter i disse dager spent på kvartalstallene for tredje kvartal fra møbel- og byggevarebransjen.

Basert på signaler fra bransjen og tidligere erfaringer med nedgangstider forventer Øye følgende tendenser:

• Økt omsetning av billigere varer som tepper, puter, stearinlys og pynt.
• Stabil eller økt omsetning av maling.
• Nedgang i salg av dyre møbler og lite utskifting av kjøkken og bad.

- Når økonomien blir stram, føler folk seg mer bekvemme med å kjøpe mindre og billigere ting og utsetter heller kjøpet av for eksempel en sofa til 10.000 eller 40.000 kroner, sier Øye.

I den sammenheng er maling et stikkord. Bjørg Owren i Informasjonskontoret for farge og interiør forteller at maling tradisjonelt er det minst konjunkturutsatte produktet i interiørbransjen.

- Vi mennesker liker forandringer og slutter ikke å pusse opp selv om det blir nedgangstider, men vi må gjøre det billigere. Med noen liter maling kan du få store forandringer for en billig penge, påpeker Owren.

Kino

En annen klassisk «fattigdomsluksus-indikator» er kino. Sifo-forsker Christian Poppe tror kinoene går hyggelige tider i møte.

- Kino er en næring som får en oppgang i nedgangstider. Det så vi tydelig under forrige nedtur på begynnelsen av 1990-tallet, forteller Poppe.

- Kino er en billig måte å gå på byen på. Man har en sosial arena, man går til byen og hygger seg og ser en film istedenfor å spise og drikke dyrt eller gå på nattklubb, utdyper Poppe.

Han tror også ferieformene vil endre seg, og at flere velger for eksempel hyttetur på fjellet framfor hotellferier og utenlandsturer.

Ekspertene sier de heller ikke vil bli overrasket dersom det blir et oppsving i brødbaking, vennemiddager hjemme og gjenbruk og reparasjon av klær og møbler.

- Det som er interessant er om hva denne nedgangen vil gjøre med oss over tid. Spørsmålet er om vi kommer ut i den andre enden med en annen kulturell ballast, hvor vi ser annerledes på materialisme, sier Øye.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus