- Staten bidrar mest til høy bensinpris

<p class="hidden">Leder for markedsanalyse i avdelingen for oljetrading, Sandrine Tørstad, orienterte om senere tids utvikling i det internasjonale bensinmarkedet på en pressekoneranse hos Statoil torsdag. Foto: Knut Falch / SCANPIX</p>
Leder for markedsanalyse i avdelingen for oljetrading, Sandrine Tørstad, orienterte om senere tids utvikling i det internasjonale bensinmarkedet på en pressekoneranse hos Statoil torsdag. Foto: Knut Falch / SCANPIX

<pStatoil satte torsdag ned sine priser på bensin og diesel, men avviser at reduksjonen skyldes press fra NAF og forbrukerne.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veiledende pris på 95 oktan blyfri ble senket fra 13,23 til 12,93 kroner. Prisen på diesel ble satt ned til 12,92 kroner.

- Prisreduksjonen har overhodet ikke noe med dagens utspill fra NAF å gjøre. Den skyldes helt andre forhold, sier administrerende direktør i Statoil Norge Dag Roger Rinde.

Norges Automobil-Forbund (NAF) gikk torsdag ut og krevde at prisen på bensin skulle bli satt ned ettersom oljeprisen har sunket kraftig i det siste.

Rinde mener at resonnementet til NAF er feil, og at de skyter på pianisten ved å rette kritikk mot forhandlerne.

- Vi tjener ikke mer enn 1 krone og 20 øre per liter bensin vi selger. Mesteparten av det forbrukerne betaler går til avgifter og innkjøp, og skulle vi kuttet prisene våre kraftig ville vi ha solgt med tap.

Våre utsalgspriser svinger med innkjøpsprisen for bensin, men det er ikke slik at bensinprisen følger samme utvikling som oljeprisen.

Faktorer som etterspørsel, dollarpris og lagerbeholdning er også viktige, og denne informasjonen må ha gått NAF hus forbi, sier Rinde.

NAF reagerer

Direktør for samfunnskontakt i Norges Automobil-Forbund (NAF), Håkon Glomsaker, mener det må være rom for å sette prisen mye mer ned etter det store fallet som har vært i råoljeprisen.

- At en oppgang i dollarkursen virker andre veien er greit, men dette utgjør ikke så mye, sier Glomsaker.

Han er på linje med StatoilHydro når selskapet peker på at det er Statens høye avgifter som først og fremst bidrar til en høy pris på diesel og bensin her i landet.

Likevel tror han det er belegg for å si at oljeselskapene har vært raske til å sette prisene opp når råoljeprisen har steget, mens det har tatt lengre tid å redusere prisen når råoljeprisen har gått ned.- Det er akkurat den samme tendensen vi ser med bankene, som sette renten raskt opp så snart det byr seg en mulighet til det, mener Glomsaker.

- Følger med

Konkurransetilsynet har fulgt med i markedet for bensin og diesel en stund. Bakgrunnen er mulig ulovlig prissamarbeid som en følge av at prisen hos nesten alle forhandlerne reduseres søndag/mandag og er høyere gjennom uka.

- Foreløpig har vi konkludert med at det ikke er noe grunnlag for oss å gripe inn, sier avdelingsdirektør Lasse Ekeberg i Konkurransetilsynet til NTB.

- Når det gjelder nivået på bensinprisene, er dette ikke en sak Konkurransetilsynet har engasjert seg i. Vi følger med. Er det slik at konkurransen ikke fungerer, vil vi vurdere å gripe inn, men vi må se dette over et noe lengre tidsperspektiv, sier Ekeberg. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus