Norwegian blir satt under overvåking

 
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFlyselskapet Norwegian er satt under overvåking av Forbrukerombudet. Ombudet vil overvåke om selskapet fortsetter å reklamere med billigbilletter det ikke er mulig å få kjøpt.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet var tirsdag innkalt på teppet hos ombudet der de ble møtt med anklager om at billettsalget i forbindelse med kampanjer gjentatte ganger har skjedd i strid med markedsloven, skriver Aftenposten.

– Vi ser på dette som en meget alvorlig sak, og har gjort det klart at vi akter å følge svært nøye med i månedene fremover for å påse at billettsalget skjer i lovlige former. Vi gir dem en sjanse til, neste gang blir saken brakt inn for Markedsrådet, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Bakgrunnen er at kunder ikke har funnet billetter til de laveste prisene, selv om det er annonsert at disse finnes. Ifølge reglene er det ikke anledning til å reklamere for billigbilletter med mindre det fins minst 20 billetter tilgjengelig på hver rute hver dag.

Dersom selskapet blir felt i Markedsrådet, risikerer Norwegian bøter i millionklassen.

Markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian sier at selskapet allerede har innført rutiner som sikrer at flyselskapets markedsføring ikke skjer i strid med gjeldende lovverk. (©NTB)